w

Wzrosło spożycie malin i borówek

Wśród najpopularniejszych gatunków lipca Kantar wymienia jabłka, truskawki, czereśnie i maliny. Owoce każdego z tych gatunków jadło 2 na 3 Polaków. W porównaniu do lipca 2022 roku najbardziej wzrosło spożycie malin, borówek i jagody kamczackiej. W przypadku tej ostatniej liczba konsumentów wzrosła o ponad połowę (55%).

polska smakuje_pasek (1).jpg
Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Regularnie aktualizowane dane na temat demografii konsumentów kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM”. Projekt badawczy realizowany jest przez firmę Kantar i agencję INSPIRE smarter branding.

Konsumpcja owoców w lipcu

W lipcu najpopularniejszym owocem były jabłka, truskawki i czereśnie. Owoce każdego z tych gatunków jadło przynajmniej 2 na 3 Polaków.
W tygodniu poprzedzającym badanie jabłka spożywało 69% badanych (to o 4% mniej niż w ur.). 6% jadło je codziennie, a 8% 4-5 razy w tygodniu.
Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się truskawki, które w lipcu jadło 68% badanych (to o 5% więcej niż w lipcu ur.). Czereśnie w lipcu jadło dokładnie 2/3 Polaków (66%, o 2% więcej niże w ur.).
W lipcowym rankingu tuż za podium znalazły się letnie maliny (62%).
KANTAR Lipiec 2023 (1).jpg
Największy wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca odnotowały malina (o 29 p.p.), czereśnia (o 23 p.p.) i borówka (17 p.p.). Czarna porzeczka odnotowała wzrost o 12 p.p., a jagoda kamczacka o 5 p.p.

Maliny jadło, w tygodniu poprzedzającym badanie, 62% Polaków. To jest ponad 20,1 mln konsumentów. Jest to historyczny rekord tego gatunku.
Borówki jadła w lipcu połowa (48%) Polaków. Realizowane badania są reprezentatywne dla dorosłych Polaków, czyli osób w wieku 15+. Nie uwzględniając dzieci i młodzieży, liczba konsumentów borówki przekroczyła w lipcu 15,5 mln. To także jest historyczny rekord.
Czerwoną porzeczkę spożywała blisko 1/3 badanych (31%), czyli 10 mln Polaków, co również jest historycznym rekordem tego gatunku.
Agrest w lipcu jadło 29% Polaków. To aż 9,4 mln konsumentów. To rekord ilości konsumentów tego gatunku w ostatnich latach. Trzy lata badań pozwalają ocenić tendencje. Mówimy o trendzie rosnącym.

Monitoring rozpoczęto 4 lata temu i takich wyników ww. gatunki w tym czasie nie notowały.

Wzrost liczby konsumentów owoców „lipiec do lipca”
W porównaniu do lipca 2022 najbardziej wzrosło spożycie: malin (o 9 p.p.), borówki (o 8 p.p.), czarnej porzeczki (o 6 p.p.), jagody kamczackiej (o 6 p.p.), agrestu (o 5 p.p.) i czerwonej porzeczki (o 5 p.p.). Jednak czym innym jest kilka punktów procentowych dla maliny, a czym innym dla kamczatki.
W przypadku jagody kamczackiej wzrost z 11 do 17% oznacza realne wzrost liczby konsumentów o ponad połowę, dokładnie o 55%. W przypadku czarnej porzeczki o jedną czwartą – 27%, agrestu – 21% i borówki 20%.
KANTAR Wzrosty w lipcu 2023 (1).jpg
W liczbach bezwzględnych oznacza to, w przypadku malin – 2,9 mln nowych konsumentów, borówki – 2,6 mln nowych konsumentów. Jagodzie kamczackiejprzybyło 1,9 mln konsumentów. W przypadku czerwonej porzeczki oraz agrestu liczba konsumentów wzrosła o 1,6 mln.
KANTAR Wzrosty w lipcu 2023 (3).jpg

Wzrost liczby konsumentów owoców w skali 2 lat 
Spójrzmy teraz na zmiany w perspektywie od lipca 2021 do lipca 2023 r..
W porównaniu do lipca 2021 największy wzrost liczby konsumentów zanotowały borówka – o ponad połowę (55%) i jagoda kamczacka – o 42%. O blisko 1/3 (32%) wzrosła także liczba osób jedzących maliny oraz agrest.
KANTAR Wzrosty w lipcu 2023 (2).jpg
W liczbach bezwzględnych oznacza to, w przypadku borówki – wzrost o 5,5 mln konsumentów. Przypomnijmy, do wielkości 15,5 mln konsumentów. W przypadku malin o 4,9 mln konsumentów, do liczby 20 mln.
Wzrostem „lipiec 2023 do lipca 2021” mogą pochwalić się także czarna i czerwona porzeczka (odpowiednio o 1,9 i 1,6 mln konsumentów).
Wyniki badań konsumpcji 2020-2023
Badania pomagają w ocenie trendów i w definiowaniu grup docelowych. Mogą być podstawą rewizji strategii każdego z projektów promocyjnych.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne. Zapraszamy na stronę: WczorajNaTalerzu.pl

https://wczorajnatalerzu.pl

https://wczorajnatalerzu.pl

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

UDOSTĘPNIJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Moja Woda 2023 – dofinansowanie ruszyło! Dotacja do zbiornika na deszczówkę wynosi 6000 zł!

W weekend czekają nas ulewne opady deszczu i burze