w

Czy wiesz jakie są ulubione owoce i warzywa Polaków!?

Ulubione warzywa i owoce Polaków – sondaż Kantar

Ulubionymi owocami Polaków są truskawki (32%), a ulubionymi warzywami pomidory (34%). Truskawka jest również najbardziej wyczekiwanym produktem sezonowym (65%). Rozpoczynający się sezon jest dobrą okazją do zwiększenia ilości warzyw i owoców w naszej diecie. Dieta bogata w warzywa i owoce jest podstawą naszego zdrowia i odporności.
polska smakuje_pasek (1).jpg
W ramach realizowanych przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” poznaliśmy najchętniej spożywane gatunki. Badanie zostało przeprowadzone, w ramach podsumowania sezonu 2019 roku, na reprezentatywnej grupie Polaków w wieku 15 lat i więcej.
OWOCE
W 2019 roku ulubionymi owocami Polaków, które jedli najchętniej, były truskawki (32%) i jabłka (30%). Na kolejnych miejscach w rankingu najchętniej spożywanych owoców, ale daleko za liderami, znalazły się maliny (10%), czereśnie (10%), śliwki (8%), gruszki (7%), banany (6%) i borówki (5%). Badani wymieniali także wiśnie, winogrona, porzeczki, brzoskwinie, kiwi, ananasa, jagody, grejpfruta, kaki, melona, aronię, mango, agrest i awokado. Co czwarty (24%) Polak deklaruje, że chętnie jadł wszystkie owoce, a 4%, że żadne.
WARZYWA
W 2019 roku najchętniej jedzonym warzywem były pomidory (34%). Co piąty (21%) badany najchętniej spożywał ogórki, 13% ziemniaki, a 11% marchew. W dalszej kolejności wymieniane były sałata (9%), kalafior (8%), papryka (8%), kapusta (6%), brokuły (6%) i cebula (4%). W odpowiedziach respondentów pojawiły się także buraki, rzodkiewka, cukinia, por, fasolka, seler, pieczarki, dynia, czosnek, pietruszka, groszek, szczypior, kalarepa, szparagi i bób. 28% badanych odpowiedziało, że chętnie jedli wszystkie warzywa, a 4%, że żadne.

Truskawki to ulubiony owoc Polaków. W ubiegłym sezonie najchętniej jadło je 32% badanych. Dodatkowo 24% odpowiedziało, że chętnie jadło wszystkie owoce, więc jeśli zsumujemy ten wynik, to okaże się, że ponad 56% Polaków chętnie jadło truskawki. To jest bardzo dobry rezultat. Żaden inny owoc nie uzyskał takiego wyniku. Dodatkowo to jest nasz ulubiony sezonowy owoc, na który najbardziej czekamy

– mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division, Kantar.

 Truskawka, to jest owoc wymieniany na pierwszym miejscu przez 2/3 badanych, gdy pytamy o to właśnie, na który sezonowy owoc najbardziej państwo czekają. Maj i czerwiec to czas, w którym praktycznie wszyscy sięgniemy po polskie truskawki. W ubiegłym sezonie aż 98% Polaków odpowiedziało, że jada w tym czasie truskawki. To jest niesamowity wynik – dodaje Urszula Krassowska.
– Kochamy truskawki przede wszystkim za smak. Ich jedzenie to wielka przyjemność i zastrzyk zdrowia dla całego organizmu. Polskie truskawki to są owoce świeże, dzisiaj zrywane jutro rano, czy wieczorem jeszcze tego samego dnia, wyjeżdżają do sklepów. Są nieporównywalne z owocami importowanymi, które – państwo zdają sobie sprawę – przebywają długą drogę i tak naprawdę to jemy owoce, które były zrywane tydzień wcześniej. A te nasze są jak „świeże bułeczki”. Tak też się już sprzedają. Cenowo są tańsze niż w ubiegłym roku – polecała Aldona Radola, plantatorka truskawek.

Najbardziej wyczekiwanie owoce i warzywa sezonowe

Na żaden inny sezonowy owoc lub warzywo Polacy nie czekają tak bardzo jak na truskawki. Wymieniło je dwie trzecie (65%) badanych. Na pojawienie się w sprzedaży czereśni czeka co czwarty Polak (26%), na maliny co piąty (21%), a na borówki co jedenasty (9%). Wśród warzyw wyróżniają się młode polskie ziemniaki, na które co roku niecierpliwie czeka 21% badanych. Inne warzywa wymieniane są znacznie rzadziej np. kalafiora i paprykę wskazuje po 6% Polaków.
13% Polaków deklaruje, że w ubiegłym roku jedli truskawki częściej niż w poprzednich latach. 9% badanych jadło więcej jabłek, 7% pomidorów, a 6% malin. Respondenci wymieniali ponadto ogórki, czereśnie, ziemniaki, borówki, paprykę, brokuły, śliwki, banany, kalafiora, sałatę, gruszki, kapustę, marchew, cukinię, arbuzy, buraki, groszek, porzeczki, agrest, winogrona, dynię, kiwi, cebulę, fasolkę, rzodkiewkę, pieczarki, szczypior, szparagi, selera i pora.
4% Polaków częściej jadło wszystkie owoce i warzywa. Prawie co trzeci (29%) Polak odpowiedział, że nie było warzyw lub owoców, które jadałby w 2019 r. częściej niż w poprzednich latach.

Owoce sezonowe szansą na wzrost konsumpcji

– Przed nami sezon zbiorów owoców jagodowych. Okazją do zwiększenia ich konsumpcji są śniadania i przekąski. To są momenty w ciągu dnia, które kojarzą się z owocami. Najistotniejszą barierą dla wzrostu konsumpcji owoców jest brak tradycji ich jedzenia. To potwierdza analiza każdej pory dnia czy posiłku. W niektórych krajach śródziemnomorskich je się świeże owoce na deser po obiedzie. My jeszcze nie mamy czegoś takiego, ale w gronie superowoców mocno stawiamy na filiżankę owoców do śniadania, truskawek, potem malin i borówek – mówi Dominika Kozarzewska, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

Owoce i warzywa są paliwem dla naszego umysłu. Dlatego powinniśmy spożywać ich więcej. To one są najtańszym i najbardziej skutecznym sposobem budowania odporności. Najbardziej w konsumpcji owoców i warzyw sprzyja ich smak i jakość. Bardzo cieszy nas to, że konsumenci nawet w tym badaniu podkreślali, że doceniają smak naszych owoców i warzyw, a szczególnie, że zostały wymienione nasze Jabłka Grójeckie

– powiedział Maciej Majewski, Prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie

– To jest praca u podstaw, przed nami konsekwentna promocja wartości odżywczych i zdrowotnych. Tego, że dzięki warzywom, owocom, jesteśmy bardziej uśmiechnięci, weselsi i zdrowi. Walka z otyłością w ten sposób jest też mocno ułatwiona, ponieważ nie dostarczamy zbędnych kalorii. Tak promujemy polskie pomidory. Bardzo nas cieszy status ulubionego warzywa Polaków – powiedział Łukasz Gwizdała, Stowarzyszenie. Producentów Pomidorów i Ogórków pod Osłonami.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
UDOSTĘPNIJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jakie odmiany drzewek, sadownicy kupują chętnie w szkółkach?

Czereśnie w Hiszpanii: najpierw mrozy, potem grad a teraz ulewny deszcz