Wiele mówi się ostatnio o kontrolach magazynowania paliwa, a zwłaszcza oleju napędowego. Przepisy nakazując przechowywanie oleju napędowego w dwu-płaszczowych, atestowanych zbiornikach. Głównym przepisem prawnym regulującym tą kwestię jest
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r.w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów(Dz. U. z dnia 22 czerwca 2010 r.), które Dopuszcza przechowywanie paliw płynnych klasy III, na potrzeby własne użytkownika, w zbiorniku naziemnym dwu płaszczowym o pojemności do 5 m3.
Zaniedbanie zasad przechowywania oleju napędowego może mieć katastrofalne skutki. Wybuch, pożar, wysokie grzywny – to tylko niektóre z zagrożeń, na które narażamy siebie i innych, lekceważąc przepisy.
Pamiętajmy, że bezpieczeństwo jest priorytetem, a oszczędności płynące z niewłaściwego magazynowania paliwa nigdy nie są warte ryzyka. Straty materialne i zdrowotne, do których może dojść w wyniku zaniedbania, znacznie przewyższają ewentualne korzyści.
Jednopłaszczowe zbiorniki typu „mauzery”, używane w Polsce do magazynowania oleju napędowego, są niedopuszczalne! Brak drugiego płaszcza i odpowiednich atestów czyni je zagrażającym bezpieczeństwu rozwiązaniem.
Co jeżeli rolnik nie kupi atestowanego dwupłaszczowego zbiornika na własne potrzeby?
Pozostaje tankowanie na stacjach paliw wprost do zbiorników ciągników. Zaś za niezgodne z wymogami przechowywanie oleju napędowego grożą konsekwencje finansowe.
Kary za niezgodne z wymogami przechowywanie oleju napędowego mogą być dotkliwe. Za przewóz lub załadunek paliwa w niecertyfikowanym opakowaniu grozi kara 3 tys. zł. Przewóz w zbiornikach przenośnych (kanistrach) więcej niż 60 litrów paliwa na pojazd to kara 2 tys. zł.
Paliwo jest towarem niebezpiecznym, łatwopalnym i szkodliwym dla środowiska. Przechowywanie go w niewłaściwych warunkach może narazić na niebezpieczeństwo nie tylko nas samych, ale również naszych bliskich i strażaków ratujących w przypadku pożaru. Należy również pamiętać, że złamanie przepisów może skutkować brakiem odszkodowania z ubezpieczenia w przypadku szkód wyrządzonych np. pożarem.
Przy wyborze zbiornika należy zwrócić uwagę na:
-
- producenta i jego renomę
- odpowiednie atesty i certyfikaty
- zgodność dokumentacji z ostatecznym wyrobem
- szczelność połączenia cysterny z tankowanym urządzeniem
- zakaz napełniania zbiorników przez włazy rewizyjne i odpowietrzniki
- położenie przyłącza napełniania na poziomie roboczym
- konstrukcję włazu rewizyjnego umożliwiającą czyszczenie zbiornika
- osłonę wszystkich przyłączy drugiego płaszcza
- urządzenie pomiarowe poziomu płynów
- zabezpieczenie pompy przed pracą na sucho i czujnik niskiego poziomu
- zamknięcie i zabezpieczenie całości urządzenia przed dziećmi
Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i innych! Wybierz atestowany zbiornik na olej napędowy!
Jeśli szukacie zbiorników na paliwo, zapraszamy do kontaktu z Piotrem Głogowski, który dobierze odpowiedni zbiornik na potrzeby Waszego gospodarstwa tel. 508-095-407