Nieodłącznym elementem wiosennego krajobrazu są stoiska oferujące truskawki. Kontrole IJHARS wykazują, że informacje dot. kraju pochodzenia truskawek, przekazywane konsumentom przez sprzedawców, mogą wprowadzać w błąd.
Wprowadzanie w błąd polega na:
- wskazywaniu kraju pochodzenia niezgodnego z faktycznym (np. umieszczaniu na wywieszce informacji, że truskawki pochodzą z Polski, podczas gdy pochodzą z innego państwa),
- umieszczenie mało czytelnej informacji o faktycznym pochodzeniu truskawek spoza Polski i jednoczesnym ustnym informowaniu konsumentów o krajowym pochodzeniu owoców,
- braku pisemnej informacji o pochodzeniu owoców.
IJHARS przypomina: na etapie sprzedaży detalicznej, sprzedawca ma obowiązek umieścić w widocznym miejscu informacje o:
- państwie pochodzenia truskawek,
- klasie jakości handlowej truskawek.
Rzetelnie oznakowane owoce zaspokajają potrzeby informacyjne konsumentów i stanowią podstawę świadomego wyboru.
Na nieuczciwych sprzedawców organy IJHARS nakładają kary pieniężne.