Kobiety związane z rolnictwem są zadowolone z życia na polskiej wsi, w większości chcą tam pozostać, rozwijać się zawodowo i kształcić – wynika z raportu „Sytuacja Kobiet na Wsi” przygotowanego na zlecenie Banku BNP Paribas.
Kobiety związane z agrobiznesem zamieszkujące tereny wiejskie są zadowolone z życia na wsi (72%) i nie zamierzają jej opuszczać (92%). Największa grupa usatysfakcjonowanych to kobiety młode, poniżej 30 roku życia (84%).
W życiu na wsi najbardziej cenią spokój (87%) i bezpieczeństwo (73%). Aż 85% kobiet związanych z rolnictwem zamierza w nim pozostać chcąc się rozwijać i zwiększać aktywność biznesową. Większość badanych (64%) chciałoby poszerzać swoją wiedzę i zdobywać nowe kompetencje deklarując chęć ukończenia różnego rodzaju kursów i szkoleń. 8% badanych myśli o zdobyciu doktoratu (13% w grupie kobiet poniżej 30 roku życia), a 7% chce ukończyć studia dyplomowe (12% w grupie kobiet poniżej 30 roku życia).
– Zbadaliśmy kobiety, które aktywnie uczestniczą w prowadzeniu rolniczej działalności gospodarczej – są właścicielkami lub współwłaścicielkami gospodarstw rolnych bądź też w nich pracują czy pomagają. Zauważyliśmy, że mają one duże poczucie sprawczości w wielu aspektach życia – począwszy od małych rzeczy związanych z uprawą ogrodu czy hodowlą trzody, poprzez prowadzenie księgowości gospodarstw rolnych aż po strategiczne decyzje dotyczące pozyskiwania środków na rozwój biznesu – mówi Marcin Chrobot z Martin & Jacob, socjolog, wieloletni badacz rynku agrarnego i autor badania.
Mimo iż blisko 70% badanych uważa, że w ich okolicy brakuje oferty kulturalnej i edukacyjnej dla kobiet, a życie w mieście jest prostsze, to jedynie 4 na 100 badanych kobiet są zdecydowane opuścić wieś. Z wiekiem kobiety coraz bardziej doceniają wygodę życia na wsi (60% badanych powyżej 40 roku życia twierdzi, że na wsi żyje się wygodniej niż w mieście). Z badania wynika również, że współczesne kobiety zaangażowane w prowadzenie przedsiębiorstw rolnych postrzegają siebie jako niezależne, zaradne i nowoczesne. Gotowość do podjęcia pracy poza rolnictwem świadczy o ich elastyczności.
Największym sprzymierzeńcem rozwoju kobiet na wsi stał się Internet. 98% badanych kobiet robi w sieci zakupy, blisko 80% korzysta z bankowości internetowej, a 57% wykorzystuje internet do nauki i szkolenia się. Internet jest również doskonałym narzędziem wspierającym ich działalność w ramach rolnictwa – blisko 80% badanych szuka tu porad prawnych, związanych z dotacjami czy KRUS. 51% kobiet deklaruje, że uczestniczy w specjalistycznych szkoleniach rolniczych on-line (w grupie kobiet poniżej 30 roku życia grupa ta stanowi 72%.
Źródło: BNP Paribas