W myśl przepisów obowiązujących od początku bieżącego roku, zwrot podatku akcyzowego przysługuje do oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 43 do 2710 19 48 oraz CN 3826 00. Tak więc faktury z 2019 r. na olej napędowy oznaczony innymi kodami są nieuwzględniane przy składaniu wniosku w urzędach gmin. Reagując na te niepokojące informacje dotyczące problemów rolników ubiegających się o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, Prezes Wielkopolskiej Izby Rolniczej wystosował pismo do Premiera Mateusza Morawieckiego.
Poniżej publikujemy jego obszerne fragmenty:
Dnia 1 stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, które podniosły limit zwrotu podatku akcyzowego do 100 zł za 1 ha. Minister Rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski chwalił się publicznie wprowadzeniem historycznego rozwiązania, czyli zwrotu do dodatkowych 30 litrów paliwa na każdą dużą jednostkę przeliczeniową (DJP) dla rolników hodujących bydło. Rozwiązania te zadowoliły środowisko rolnicze, bowiem były zgodne z oczekiwaniami rolników wobec wzrastających kosztów produkcji zarówno roślinnej jak i zwierzęcej.
Jednakże z dniem 1 lutego, gdy ruszył nabór wniosków w urzędach gmin okazało się, że na powyższym zmiany się nie zakończyły. Ustawą z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz.U z 2018 r. poz. 2244) ograniczono możliwość ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego za zakup oleju napędowego oznaczonego niektórymi kodami CN.
W wyniku tej zmiany rolnikom nie należy się zwrot za zakup paliwa w 2019 r. z następującymi oznaczeniami: CN 2710 19 41, CN 2710 19 42, CN 2710 19 49 oraz CN 2710 20 11, CN 2710 20 12, CN 2710 20 13, CN 2710 20 14, CN 2710 20 15, CN 2710 20 16, CN 2710 20 17, CN 2710 20 18, CN 2710 20 19.
Oczywistym jest, że rolnicy przy zakupie oleju napędowego sugerują się ceną oraz odległością do stacji paliw. Przy wyborze paliwa w żaden sposób nie kierują się oznaczeniami, gdyż nie mają wiedzy jakimi kodami na danej stacji paliw są one oznaczone, dlatego zmiany art. 1 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego są zdaniem Wielkopolskiej Izby Rolniczej całkowicie niezrozumiałe. W naszej ocenie nie podjęto również wystarczających starań by rozpowszechnić informacje o wdrożonych zmianach. Pozostawienie przepisów w obecnym kształcie powoduje brak możliwości ubiegania się o zwrot podatku za paliwa już zakupione, które opatrzone zostały „feralnymi” kodami, jednocześnie nie pozwala rolnikom w pełni korzystać ze zwiększonego limitu zwrotu.
W związku z powyższym uprzejmie zwracamy się o niezwłoczne podjęcie działań mających na celu przywrócenie możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego dla paliw oznaczonych kodami, które zostały pominięte w regulacjach prawnych z dnia 9 listopada 2018 r.
źródło: WIR