w

Jakie jabłka kochają polscy konsumenci?

foto: istockphoto

Dla Polaków najważniejsze przy zakupie jabłek jest ich wygląd/zapach (46%) oraz cena/promocja (41%) oraz odmiana jabłek (29%). 19% badanych przyznało, że ma dla nich znaczenie polskie pochodzenie jabłek. Rzadziej natomiast Polacy jako najważniejsze czynniki wskazywali dostęp- ność owocu w miejscu, gdzie najczęściej robią zakupy (13%). Najmniej istotne przy zakupie jabłek okazało się pochodzenie z ekologicznej uprawy (6%) oraz rekomendacja sprzedawcy (5%). Na wygląd, zapach zwracają uwagę osoby z wyższym wykształceniem (55%), mieszkańcy najwięk- szych miast (64%) oraz osoby w wieku 18-29 lat (57%), cena jest istotna dla najstarszych badanych (46%) i osób z podstawowym wykształceniem (56%), natomiast polskie owoce starają się kupować kobiety (22%), osoby w wieku 60+ (24%) oraz badani posiadający wyższe wykształcenie (24%).

Według badań sfinansowanych przez Fundusz Promocji Owoców i Warzyw oraz przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw nieco ponad połowa Polaków (51%) najchętniej spożywa czerwone jabłka. Jabłka zielone i żółte są najchętniej spożywane przez odpowiednio 5% i 4% badanych. 39% Polaków jest zdania, że kolor jabłek nie ma znaczenia, ponieważ lubią różne rodzaje. Czerwony kolor preferują najmłodsi badani (69%), osoby z zawodowym wykształceniem (58%), a także dokonujący zakupów jabłek 2-3 razy w tygodniu (59%). Czterdziestolatkowie (46%) oraz osoby kupujące jabłka raz w tygodniu (43%) częściej uważają, że kolor nie ma znaczenia.

Słodko-kwaśny smak jabłek jest ulubionym smakiem Polaków (42%). Na drugim miejscu znalazł się smak słodki (32%), a na trzecim kwaskowaty (11%). 13% badanych uważa, że smak nie ma dla nich znaczenia, gdyż lubią różne rodzaje jabłek. Słodko-kwaśny smak preferują kobiety (45%), osoby w wieku 50-59 (50%) oraz 60+ (47%), a także badani z zawodowym wykształceniem (46%). Słodki cenią sobie nieco częściej mężczyźni (33%), respondenci w wieku 18-29 (39%) i 30-39 lat (38%) oraz osoby z wykształceniem podstawowym (38%).

Polacy najczęściej zgadzali się ze stwierdzeniami, że jabłko kojarzy im się ze zdrową przekąską (82%) oraz owocem dostępnym przez cały rok (80%). Najczęściej spożywają jabłka w formie surowej (80%). Znacznie rzadziej jabłka są spożywane jako składnik ciast/deserów (18%), jako składnik innych potraw (15%), same w formie smażonej/pieczonej (9%), jako składnik soku/napoju (7%) czy w formie przetworów (6%). W ciastach oraz jako składnik innych potraw jabłka są częściej spożywane przez kobiety (odpowiednio 22%, 18%).

Krajowe odmiany to: Szampion, Ligol, Jonagold/Jonagored, Gloster i Idared. Najpopularniejsze odmiany eksportowe to natomiast: Gala, Red Delicious, Red Jonaprince, Golden Delicious. Starsze, bardziejtradycyjneodmianyjabłekto: Cortland,Lobo,Booskop,Boiken,SzaraReneta. Jakwynika z badań świadomości konsumentów – Polacy najbardziej kojarzą starą odmianę jabłek Lobo. Oznacza to, że konieczna jest edukacja w zakresie nowych odmian, zaprezentowanie ich charakterystycznych cech oraz zastosowań. Te wszystkie zalety nowych odmian powinny być silnie promowane w mediach oraz w sieciach sprzedaży.

źródło:  Strategia JABŁKOWA PERSPEKTYWA 2030 kluczowe element / Unia Owocowa [fragment]

 

UDOSTĘPNIJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kluczowa w nadchodzącym sezonie będzie walka o jakość produkcji deserowej

Mamy problem jeżeli chodzi o siłę roboczą i pracowników sezonowych