Internetowy kanał spożywczy rozwija się w Europie w szybkim tempie. Handel elektroniczny ułatwia sprzedaż świeżych produktów na żądanie i jeszcze bardziej umacniatrend dotyczący wygody. Według Ecommerce News Europe, Wielka Brytania przoduje w trendzie z 6% udziałem online w rynku spożywczym w 2018 roku. Francja podąża za nią z 4,5%. Te dwa kraje spodziewają się rocznej stopy wzrostu sprzedaży artykułów spożywczych online na poziomie około 8%.
Obecnie około 40% konsumentów kupujących artykuły spożywcze w Internecie ma cotygodniowe dostawy.
Sieci supermarketów, takie jak Tesco w Wielkiej Brytanii i Albert Heijn w Holandii, szybko rozwijają swoją ofertę produktów online i dostawę, ale pojawiają się też nowe koncepcje online, takie jak:
w pełni internetowe sklepy spożywcze, takie jak Picnic(holenderska), Ocado (brytyjska), Rohlik (czeska) i Crisp(holenderska), dostawa pudełek na posiłki ze składnikami i przepisami, na przykład HelloFresh
i Gousto oraz międzynarodowi giganci online, tacy jak Amazon.
Sprzedaż online stawia jednak nowe wymagania. Wymusza atrakcyjność wizualna produktu, który konsumenci wybierają kierując się zdjęciami.
Wyeliminowanie sklepów fizycznych sprawia, że łańcuch dostaw jest bardziej wydajny, ale konsumenci nie mogą już samodzielnie wybierać świeżych owoców
i warzyw.
Sprzedawcy internetowi dbają więc o to, by ich produkty spełniały oczekiwania konsumentów i przenoszą w związku z tym na dostawców odpowiedzialność za dostarczanie jednolitej i niezawodnej jakości. Konsumenci są gotowi płacić wyższe ceny za produkty, które mają niezmiennie dobry smak, jednocześnie branding i storytellingto niezbędne narzędzia wspierające marketing online.
Pierwszy, opiera się na budowaniu świadomości marki, drugi, na opowiadaniu historii marki czy produktu, w jak najbardziej interesujący sposób. Do promocji jabłek coraz częściej wykorzystuje się także ekspertów ds. zdrowego żywienia, blogerów kulinarnych i influencerów, czyli osoby udzielające się w mediach społecznościowych i posiadające grupę odbiorców.
źródło: Unia Owocowa