w

Zbigniew Chołyk: Wypracowanie takich praktyk, w całym łańcuchu dostaw, to warunek konieczny dla opłacalności naszej działalności

polska smakuje_pasek (1).jpg
Wśród strategicznych obszarów prac Core Teamu są wyzwanie produkcji zrównoważonej i promocja roli owoców i warzyw w codziennym odżywianiu. Wypracowanie koncepcji zadaniowania nauki oraz promocja postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych. Wśród inicjatyw jest także podniesienie konsumpcji i program spójnego marketingu jabłka, opracowanie założeń zbierania danych i monitoringu nasadzeń oraz współpraca branży jagodowej.
W pracę zespołów Core Teamu zaangażowało się już ponad 40 osób. Forum cały czas jest otwarte dla ludzi z doświadczeniem, którzy chcą zaangażować się dla dobra sektora. Praca ma charakter społeczny. Żaden z członków Core Teamu nie pobiera za nią wynagrodzenia. Promocja idei współpracy i cyklicznych przeglądów podejmowanych inicjatyw jest finansowana ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Zaczęliśmy od identyfikacji wyzwań. W październiku ub. r. przedstawiliśmy 9 inicjatyw strategicznych. To miniprojekty, które uznaliśmy za priorytetowe dla rozwoju ogrodnictwa i w realizację, których chcieli zaangażować się liderzy i eksperci. Prace ruszyły. Rzeczywiście cały czas dochodzą nowe osoby, z pomysłami i chęcią szerszego, strategicznego spojrzenia, na sektor i jego otoczenie

-mówi  Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, inicjator powstania Core Teamu i lider zespołu projektowego ds. promocji roli owoców i warzyw w codziennym odżywianiu.

Widzimy wszystkich, ale zacząć musimy od siebie

Zespół, w którym mam przyjemność pracować, zajmuje się promocją postaw i dobrych praktyk produkcyjnych i handlowych. Wypracowanie takich praktyk, w całym łańcuchu dostaw, to warunek konieczny dla opłacalności naszej działalności. Producent, pośrednik, odbiorca finalny, czyli sieci i różnego typu przetwórnie. Zespół pracuje nad tym, aby pomóc tej współpracy

 – mówi Zbigniew Chołyk, Prezes grupy Stryjno-Sad i konsorcjum LubApple, członek CORE TEAM i lider zespołu ds. promocji postaw.

Dochodzimy do wniosku, że zacząć trzeba od siebie. Nie szukamy winnych i nie czekamy na rozwiązania, które nam ktoś narzuci, formułując zakazy i nakazy. Oddolnie, właśnie za sprawą tego typu spotkań, próbujemy się zorganizować i ustalić pewne zasady. Jest w Core Teamie zespół, który zajmuje się oceną ilości produkcji i zapasów. Dzięki takim staraniom powinniśmy wiedzieć, co produkować, jakie działania podjąć żeby zwiększyć konsumpcję. Jakie odmiany wprowadzać, a z czego zrezygnować. Tematem samym w sobie jest oddzielenie produkcji owoców przemysłowych od owoców deserowych. Jest w tym temacie spory bałagan. Myślę, że dopiero działania tych kilku zespołów, jakie współpracują w ramach Core Teamu, dają szansę na uświadomienie sadowników. My ciągle poruszamy się po omacku. Musimy więcej ze sobą rozmawiać, w jak najszerszym gronie, planować produkcję, nowe nasadzenia. Ostatnie lata to chaos

– dodaje Chołyk.

Łączymy ludzi, którzy proponują rozwiązania

– Na rynku widoczny jest brak optymizmu, ale takie spotkania dają nadzieję. W prace Core Teamu angażują się ludzie z pomysłami. Ci, którzy widzą jakieś możliwości i proponują rozwiązania. To mnoży energię – mówi Paweł Myziak, wice Prezes Zrzeszenia Producentów Papryki RP, członek CORE TEAM, zespołu ds. komunikacji roli warzyw i owoców w żywieniu człowieka.

Bardzo podoba mi się zespół „jagodowy”. Działa prężnie i pokazuje kierunki rozwoju branży jagodowej. Myślą jak lider i myślą już nie tylko o Polsce. To jest już perspektywa Europy, a w przypadku wybranych projektów – aronii czy borówki – perspektywa ogólnoświatowa. Branża jagodowa to jest pozytywny przykład, który pokazuje, że nie trzeba się godzić i płynąć z prądem. Trzeba nurt okiełznać i zacząć wpływać na jego kierunek

 -dodaje Myziak.

Promujemy naukę na „cudzych” błędach

Spotkania w ramach Core Teamu są inspirujące nie tylko w ujęciu sektorowym, ale także dla pojedynczego gatunku. Na pewno dla działalności związanej ze Stowarzyszeniem i uprawą minikiwi w Polsce. To nad czym pracujemy w skali makro da się wykorzystać w skali mikro. Dam przykład, budując od zera system upraw i rynek minikiwi, możemy nie popełniać błędów innych gatunków i wielu innych producentów

– mówi dr hab. Piotr Latocha, prof. SGGW, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Plantatorów Minikiwi, członek CORE TEAMU ds. zadaniowania badań i współpraca z nauką.

– W przypadku minikiwi plantatorzy zwykle są mało powierzchniowi, czyli w pojedynkę nie dadzą sobie rady na rynku. To konsolidacja powoduje, że możemy rozmawiać z większym odbiorcą, zapewnić większe dostawy w dłuższym terminie, czyli to czego druga strona wymaga. Do tego powtarzalna, wysoka jakość owoców, która i tutaj ma kluczowe znaczenie – dodaje prof. Latocha.
CORE TEAM to forum współpracy liderów i ekspertów branży ogrodniczej. Przedstawiciele środowisk produkcji, przetwórstwa, nauki i doradztwa, ludzie często z międzynarodowym doświadczeniem, postawili sobie za cel identyfikację wyzwań i ściślejszą współpracę. Okazją do wymiany poglądów było kwartalne spotkanie wszystkich zespołów projektowych. W ramach Core Teamu połączono potencjał sektora owoców i warzyw.
Projekt „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, II edycja” realizowany jest przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

UDOSTĘPNIJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jaką obliczyć dopłatę do nawozów ?

Temperatura przy gruncie może spaść do -4 stopni Celsjusza