w ,

Porozmawiajmy o przyszłości borówkowego rynku 

Na rynku borówki w wielu europejskich krajach widać dążenie w kierunku coraz lepszej jakości tych niebieskich jagód. Niektórzy eksperci w branży prognozują, że wraz z rosnącą podażą tych owoców na wielu rynkach, będzie on coraz bardziej podzielony na różne kategorie borówek. Jednocześnie widać, iż coraz więcej firm handlowych oraz sieci dąży do wprowadzania owoców w kategorii Premium. Muszą je cechować odpowiednia wielkość (18+), chrupkość i smak.  

Jak podkreśla Jędrzej Lubicz reprezentujący niemiecką firmę Frutania, oraz Frugalis Polska trend w kierunku kategorii Premium dla borówki  jest coraz bardziej widoczny m.in. w Niemczech. To również widać także w Polsce. Gdy tylko któraś sieć handlowa jako pierwsza zaczyna wprowadzać dany segment, inne sieci podążają za tym trendem ze względu na wysoką konkurencyjność. Z drugiej strony, jeśli pierwsza sieć handlowa wyrazi zainteresowanie i wprowadzi dany segment na półkę w sklepach, oferujemy produkty danego segment czy linii produktowej innym klientom – mówi Jędrzej Lubicz.

Oczywiście segment borówek lepszej jakości będzie wzrastał, ale mimo wszystko kategoria owoców standardowych nadal utrzyma swoje wolumeny jeśli chodzi o sprzedaż. Produkty te są bowiem powszechne, a z racji niższej ceny – popyt na nie jest wyższy. Uważamy, że należy się spodziewać wzrostu sprzedaży borówki w Europie na poziomie globalnym, również ze względu na stale rosnące rynki lokalne. Obserwujemy trendy wprowadzania większych formatów, większych punetek w wielu kategoriach owoców jagodowych. Spodziewamy się, że format 125g może mieć coraz mniejsze znaczenie w sezonie letnim, co już można zauważyć. Wymiana odmian na lepsze odmiany również będzie wymuszana realiami rynku – coraz większy nacisk jest stawiany na owoce o dobrych parametrach jakościowych – podkreśla ekspert z Frutania.  

W Polsce spożycie borówki jest już na bardzo wysokim poziomie i wynosi 1,8 kg/osobę. Jest to wielkość porównywalna z rynkiem brytyjskim. By powalczyć o jeszcze większe spożycie tych owoców, konieczne jest oferowanie konsumentom owoców o naprawdę dobrej jakości. Nowa jakość – duże i chrupiące borówki, mające walory świeżości mogą w dalszym ciągu napędzać konsumpcję borówek w Polsce  oraz innych europejskich krajach. 

Trend ten potwierdza również Ryszard Batolik z grupy San Lucar.  Konsumenci poszukują owoców smaczniejszych, z powtarzalną jakością i są skłonni zapłacić wyższe ceny, aby cieszyć się jakością i smakiem. Produkcja i zapotrzebowanie na owoce tej klasy rośnie, co jest z pewnością dobra informacja dla całego sektora – podkreśla Ryszard Batolik. 

Więcej na temat już niebawem na Międzynarodowej Konferencji Borówkowej 6 i 7 marca. Zapraszamy do uczestnictwa w tym najważniejszy wydarzeniu borówkowej branży. Podczas debaty poprowadzonej przez Dominikę Kozarzewską omawiane będą możliwości zwieszenia eksportu owoców borówki. Podstawą do tego musi być jednak produkcja owoców lepszej jakości, przydatnych do dalekiego eksportu jak też zgodnych z oczekiwaniami wymagających odbiorców.  W trakcie pozostałych wykładów zaplanowanych na XIII Międzynarodową Konferencję Borówkową można się będzie dowiedzieć jak tego dokonać. 

Więcej informacji o wydarzeniu: https://konferencjaborowkowa.pl/

UDOSTĘPNIJ

Jedna odmiana jest nadal dostępna w odpowiedniej jakości, czyli jabłka Golden…

Pierwsze zabiegi w sadach. Sadownik Paweł Radecki opowiada, jak chroni czereśnie BNA Pro.