Sezon jabłkowy w Polsce zaczął się od lekkiej paniki z powodu nadmiaru owoców, ale po kilku miesiącach rynek wydaje się powoli uspokajać a zasoby jabłek codziennie maleć.
Ostatnio ceny jabłek w Polsce wykazały wzrost, a ceny przemysłowych jabłek podwoiły się od października.
Emilia Lewandowska, menadżer ds. Eksportu w Fruit-Group, twierdzi, że odmiany Golden i Gala są nadal bardzo popularne: „Większość naszych galowych jabłek trafia do Hiszpanii, Niemiec, podobnie jak nasza odmiana Golden Delicious. Mają dobry popyt. Zaskakujące jest to, że niektóre odmiany, które są popularne wśród naszych klientów, są obecnie bardzo trudne do znalezienia wśród producentów. We wrześniu nie mogliśmy kupić jabłek Gali teraz, kilka miesięcy później, bardzo trudno jest kupić jabłka odmiany Gala Must, a ceny tej odmiany znacznie wzrosły od początku sezonu.”
Informacja dla producentów jabłek: poszukiwane odmiany obecnie to Szampion, Ligol, Gala. Okazuję się, że odmianą problematyczną jest Prince – importerzy nie są obecnie zainteresowani tym jabłkiem a to automatycznie powoduje, że sadownicy nie mogą uzyskać dobrych pieniędzy za tą odmianę. Idared w styczniu miał się całkiem nieźle pod warunkiem jeśli jabłka miały jędrność 6,6-6 wielkość 7,5 oraz wybarwienie większe niż 70%.
Dobra informacja dla posiadaczy Goldena ponieważ w romiarze +7 można uzyskać za niego 1,10zł oraz dodatkowo jest duże zainteresowanie obierką z Goldena.
W przyszłym sezonie firma może zaryzykować i kupić więcej jabłek, aby utrzymać je w chłodni: „Producenci robią teraz to samo. Przechowują dużo owoców w chłodniach, co jest jedną z przyczyn, dla których niektóre odmiany są tak trudne do znalezienia. Chociaż czekaliśmy na nich, aby otworzyli komory, wielu z nich postanowiło jeszcze poczekać, aż ceny będą jeszcze wyższe „- mówi Lewandowska.
Jak zauważyła Emilia Lewandowska, firma postawiła sobie za cel przyciągnięcie o 25% więcej producentów zdolnych do dostarczania jabłek o niskiej zawartości pestycydów (maksymalnie 5 substancji, po 30% każdej normy europejskiej). Jednocześnie w nowym sezonie nacisk zostanie położony na zwiększenie ilości jabłek osadzonych w magazynach, ale dotyczy to wyłącznie produktów wysokiej jakości.
To właśnie niska jakość produktów, zdaniem polskich ekspertów, powoduje, że polskie jabłko stało się tańsze. Oczekuje się, że niskie ceny lokalnych jabłek i nadwyżka podaży tych produktów przyciągną uwagę nowych klientów. Ponadto, jeśli więcej produktów wysokiej jakości trafi do magazynów, Polska będzie mogła zaoferować więcej. Dlatego dziś ten kraj zmienia swój stosunek do rynku światowego i własnych możliwości. Teraz producenci i handlowcy będą próbowali zwiększyć sprzedaż produktów poprzez specjalne witryny.
źródło: east-fruit