Dzieci w Polsce piją stanowczo za mało soków!

Nieprawidłowe żywienie, zbyt niska konsumpcja warzyw i owoców oraz niedostosowanie diety do potrzeb organizmu – to częste powody zaburzeń żywieniowych, nadwagi czy otyłości, także wśród dzieci. To właśnie te obszary były tematem IV Narodowego Kongresu Żywieniowego, na którym wychodząc naprzeciw wyzwaniom w żywieniu dzieci i młodzieży, ogłoszono nową Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży. W jej podstawie, podobnie jak w nowych Piramidach dla osób starszych i ogółu społeczeństwa, także znalazły się warzywa i owoce. Jak czytamy w komentarzu do Piramidy, dzieci i młodzież mogą spożywać też szklankę soku jako porcję warzyw lub owoców. 

Happy child sitting on green grass and drinking apple juice in spring park. Healthy eating concept

Zgodnie z nową Piramidą Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży, podstawę codziennej diety nadal powinny stanowić warzywa i owoce. Dziennie należy spożywać minimum 400 gramów tych produktów, najlepiej w podziale na 5 porcji, a jedną z nich może być szklanka soku , także tego dostępnego w opakowaniach kartonowych. Jak czytamy w komentarzu do Piramidy: „Soki, które nie zawierają dodatku cukru mogą być korzystnym elementem codziennej diety dzieci i młodzieży pod warunkiem właściwego zbilansowania tej diety. Zgodnie z najnowszymi rekomendacjami dzieci w wieku 4.-6. r.ż. mogą spożywać dziennie do 170 ml, a od 7 r.ż. – szklankę soku owocowego dziennie”.

– W wielu krajach europejskich 100% sok owocowy jest uznawany za jedną z zalecanych porcji owoców lub warzyw. W zależności od wytycznych, zalecana dzienna porcja spożycia 100% soku owocowego waha się od 150 ml do 235 ml i może stanowić jedną porcję warzyw i owoców. To dobrze, że soki znalazły się także w komentarzu do nowej Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży, ponieważ zawierają liczne składniki mineralne i witaminy. Spożywanie soków może pomóc w osiągnięciu zalecanego dziennego spożycia witaminy C, kwasu foliowego, beta-karotenu i wapnia. Co więcej, popularne w naszym kraju soki np.: jabłkowy i pomarańczowy mają niski indeks glikemiczny i niewielką kaloryczność, dzięki czemu bardzo dobrze wpisują się w zbilansowane żywienie – prof. dr hab. med. Wojciech Cichy – Em. Kierownik i Katedry Pediatrii i Kliniki Gastroenterologii Dziecięcej i Chorób Metabolicznych Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu.

Składniki odżywcze znajdujące się w 100% soku owocowym odgrywają istotną rolę we wsparciu utrzymywania prawidłowego stanu zdrowia, zgodnie z zatwierdzonymi oświadczeniami zdrowotnymi:

  • foliany pomagają w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych i pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. 
  • Potas pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśni oraz utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi.
  • Witamina C pomaga w prawidłowej produkcji kolagenu w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania zębów, skóry, dziąseł i kości. Witamina C zwiększa przyswajanie żelaza.

Wyzwaniem pozostaje nadal przełożenie praktyki na realne zachowanie. Jednym ze sposobów na zwiększenie konsumpcji warzyw i owoców w ciągu dnia, może być dołączenie szklanki soku do posiłku. 

Informacja Prasowa KUPS

UDOSTĘPNIJ

You may also like...

1 Response

  1. Violettaprzez2t pisze:

    Tu się zgadzam, sama mam czasami ochotę na jakiegoś Kubusia, organizm sam domaga się witamin.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.