w

87% Polaków spróbowało w lutym jabłek, 34% gruszek, 17% borówki

Borówki w ciągu 40 lat z zupełnie nieznanego owocu stały się jednym z liderów produkcji i konsumpcji. Dziś 2% konsumentów deklaruje, że je borówki 4-5 razy w tygodniu, poza polskim sezonem zbiorów, kolejne 6% je 2-3 razy w tygodniu. W sumie 17% Polaków zadeklarowało konsumpcję w lutym. Danych dostarczył sondaż Kantar realizowany w lutym 2020 w ramach „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”. W pierwszej szóstce w badaniach znalazły się aż cztery superowoce – obok borówki, truskawka, malina oraz czerwona porzeczka.

pasek_02.jpg
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” to projekt kompleksowych badań zainicjowany przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw we współpracy z innymi organizacjami sektora, w odpowiedzi na wyzwania związane z promocją roli owoców i warzyw w diecie. Zrealizowano pierwszą falę całorocznego monitoringu konsumpcji owoców i warzyw. Wiemy które superowoce Polacy najchętniej jedli w lutym.
Narodowe-badania_03.jpg
– 87% Polaków spróbowało w lutym jabłek, gruszek 34%, a na trzecim miejscu znalazły się borówki. 17% Polaków jadło borówki. Letni owoc, ale mamy przetwory, mrożonki, borówki dostępne w sieciach handlowych. Borówki, truskawki, maliny, czerwone porzeczki – te cztery owoce uzyskały w naszych badaniach po kilkanaście procent. Tylu Polaków próbowało je w lutym – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.
– Bardzo się cieszymy, że 17% Polaków deklaruje chęć konsumowania borówek w zimie, poza polskim sezonem. To doskonała podstawa do rozwijania konsumpcji w sezonie, kiedy znowu będziemy namawiać Polaków do tego, żeby codziennie jedli filiżankę superowoców. W pierwszej szóstce w badaniach znalazły się aż cztery owoce jagodowe. To jest ogromny sukces i oznacza, że Polacy zdają sobie sprawę z ich walorów zdrowotnych i korzystnego wpływu na samopoczucie i urodę – mówi Dominika Kozarzewska, Członek Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.

– Jesteśmy ludźmi spełnionymi. Prze lata działaliśmy wspólnie by zjednoczyć środowisko producentów. Działania udało się skonsolidować, a dziś celebrujemy taki wynik. Bardzo się cieszymy, deklaracje na poziomie 17% pozwalają mieć nadzieję na doskonały sezon i na kolejne – miejmy nadzieję – jeszcze lepsze. Wyniki pokazują jak bardzo borówka jest już polska. Stała się częścią stylu życia

– mówi Ireneusz Komorowski, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.

Sukcesem na pewno jest w tej chwili poszukiwanie na rynku owoców jagodowych. Nawet w okresie zimowym, w lutym, istnieje konsumpcja owoców takich jak borówka, porzeczka, truskawka, malina. To co prawda w większość owoce z importu, ale ludzie tego produktu poszukują. Nasza sztafeta rozpoczyna drugie życie [sezon] o wiele bardziej intensywny niż w roku ubiegłym. W tym roku dołączyły przetwory – soki, dżemy, mrożonki. Mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma. Będziemy go serdecznie wspomagać – komentuje Piotr Nowak, Członek władz Krajowego Zrzeszenia Plantatorów Aronii „Aronia Polska”.

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” pozwolą nam poznać preferencje konsumentów oraz bariery, które powodują, że spożycie jest niewystarczające. Z drugiej strony chcemy lepiej zaplanować działania promocyjne, określić grupy docelowe, lepiej dopasować kanały komunikacji, w konsekwencji doprowadzić do wzrostu spożycia

– mówi Witold Boguta, Prezes Zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Jestem bardzo zadowolona, nie mieliśmy do tej pory twardych danych dotyczących spożycia. Jestem też zaskoczona tak licznym przybyciem ekspertów. Bardzo się cieszę, że ta branża jest tak spójna, to jest naprawdę ewenement, jeśli mogę to ocenić. Wszyscy starają się działać na wspólne dobro, którym jest właśnie edukacja konsumentów, i promowanie tego, co nasze polskie – dr Justyna Bylinowska, Redaktor naczelna Dietetycy.org.pl, największego polskiego portalu dla dietetyków.

To jest projekt wyjątkowy, bo to jest projekt, który ma doprowadzić do zmiany zachowań Polaków. Chcemy, żeby przyczynić się do tego, żeby Polacy lepiej się odżywiali, żeby mieli większą świadomość jeśli chodzi o należytą dietę

– Urszula Krassowska, Dyrektor Zarządzający Public Division, Kantar Polska.

Badania będą prowadzone przez cały 2020 rok. Projekt jest realizowany przez KZGPOiW dla całego sektora. Potencjalnymi beneficjentami są wszystkie organizacje branżowe, których jest ponad 20.
– Obecność przedstawicieli 16 organizacji branżowych, świadczy o dużym zapotrzebowaniu na tego typu działania, zainteresowaniu współpracą, tak aby skutecznie docierać do konsumenta. Żeby uzyskiwać synergię działań prowadzonych przez poszczególne organizacje. Bardzo serdecznie zachęcam do zapoznania się z wynikami prowadzonych badań i jak najszerszego ich publikowania, dostarczania tych informacji konsumentom, ale również całemu sektorowi. Jako sektor chcemy odzyskać rynek wewnętrzny, odzyskać polskich konsumentów, dla naszych polskich produktów – puentuje Witold Boguta.

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce!”.

polska smakuje_pasek (1).jpg
UDOSTĘPNIJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Malina: „wiosną musimy zadbać o magnez, żelazo i mangan” PPH Stampol – Sławomir Kopeć

ESKIMOS ogłasza UPADŁOŚĆ