Struktura geograficzna polskiego eksportu rolno spożywczego w 2022 r.
Polska, dzięki swoim warunkom przyrodniczym oraz geopolitycznemu położeniu posiada duży potencjał gospodarczy, także związany z produkcją oraz eksportem produktów różnego typu. Sektorem, w którym kraj szczególnie przoduje już od kilku lat jest sektor produktów rolno – spożywczych.
O tym, że w wielu zakątkach świata można spotkać polskie jabłka, zboża czy mięso wiadomo nie od dziś. Podkreślić należy, fakt że polska żywność bywa doceniana przez zagranicznych konsumentów. Jak dokładnie wygląda struktura geograficzna polskiego eksportu ?
W 2022 r. pomimo trudnych uwarunkowań na rynku międzynarodowym odnotowano dalszy wzrost wartości polskiego eksportu żywności. W 2022 r. wartość sprzedaży towarów rolno-spożywczych za granicę osiągnęła rekordowy poziom 47,6 mld EUR (223 mld zł), o 26,7% wyższy niż w rok wcześniej.
Podobnie jak w latach poprzednich produkty rolno-spożywcze były eksportowane z Polski przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W 2022 r. dostawy do krajów UE-27 wygenerowały 35,3 mld EUR (wzrost o 29%), co stanowiło ponad 74% przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych ogółem.
Polski eksport rolno-spożywczy na rynek UE charakteryzuje się znaczną koncentracją geograficzną. Głównym partnerem handlowym Polski pozostały Niemcy. Eksport do tego kraju w 2022 r. wyniósł 11,9 mld EUR i był o 25% większy niż przed rokiem.
Wzrost wartości eksportu odnotowano praktycznie we wszystkich grupach towarowych artykułów rolno-spożywczych, tj. tytoniu i wyrobów tytoniowych (o 4%, do 4,3 mld EUR), produktów mlecznych (o 37%, do 3,6 mld EUR), cukru i wyrobów cukierniczych (o 14%, do 3,2 mld EUR), ryb i przetworów (o 14%, do 2,8 mld EUR), a także warzyw i przetworów (o 21%, do 2,3 mld EUR) oraz owoców łącznie z przetworami (o 6%, do 1,8 mld EUR). Większa była również wartość wywozu m.in.: nasion roślin oleistych i tłuszczów roślinnych – o 80% (1,6 mld EUR), kawy, herbaty i kakao – o 28% (1,1 mld EUR), soków owocowych i warzywnych – o 27% (0,9 mld EUR) oraz alkoholu – o 20% (0,8 mld EUR).
Źródło: Biuro Analiz i Strategii KOWR