Które owoce jedliśmy w lipcu najchętniej? – Kantar Polska
Wśród gatunków lipca jabłka, truskawki, czereśnie, maliny i borówki. Każdy z wynikiem ponad 50% populacji. W porównaniu do lipca 2024 roku najbardziej wzrosła liczba konsumentów truskawek, czereśni i agrestu. W okresie 2022-2025 liderem wzrostu jagoda kamczacka a w okresie 5 lat – od początku realizacji monitoringu – najbardziej zyskały borówki i maliny. W liczbach bezwzględnych zyskały one ponad 9 i 7 mln nowych konsumentów.
Konsumpcja owoców w lipcu 2025 r.
W lipcu jabłka są najczęściej spożywanym owocem – sięgnęło po nie aż 73% Polaków. Drugie miejsce zajmują truskawki (67%), trzecie – czereśnie (66%).
Kolejne miejsca należą do malin (58%), borówek (51%). Na kolejnych miejscach czerwona porzeczka (27%) oraz agrest (26%).
W porównaniu do czerwca 2025 r. zauważalny jest istotny wzrost spożycia malin (+17 pp). Wzrosty odnotowano również dla czereśni (+11 pp), borówek (+8 pp) oraz czarnej porzeczki i jej przetworów (+ 6 pp.)
Po raz pierwszy w tym pomiarze uwzględniono miód. W czerwcu jadło miód 36% badanych, tj. 11,6 mln Polaków. Badania są reprezentatywne dla osób dorosłych, w tzw. grupie 15+, nie uwzględniają więc dzieci i młodzieży.
Wzrost liczby konsumentów owoców „lipiec 2025 do lipca 2024”
Analiza rok do roku wskazuje znaczący wzrost spożycia truskawek o 43%, czereśni o 20% i agrestu o 8%.
W skali 3 ostatnich lat liderem wzrostu jest jagoda kamczacka i borówka.
W przypadku jagody kamczackiej – lipiec 25 do lipca 22 – wzrost o 38% oznacza pojawienie się 1,3 mln nowych konsumentów. W przypadku borówki – 27% wzrost to 3,5 mln nowych konsumentów. Na trzecim miejscu maliny z wynikiem 10% i 1,6 mln nowych konsumentów.
W okresie 2021-2025 lat liderem wzrostu jest borówka – 64% i 6,5 mln nowych konsumentów. Jagoda kamczacka zyskała 25% konsumentów (dokładnie 1 mln) a maliny 24% (ponad 3,6 mln).
W skali 5 lat spektakularny jest wzrost ilości konsumentów borówki i przetworów z czarnej porzeczki – o 122% i 108%. Na kolejnych miejscach maliny i owoce czerwonej porzeczki ze wzrostem odpowiednio 61% i 58%.
122% wzrost ilości konsumentów borówki to aż 9,1 mln osób. W przypadku malin wzrost (61%) oznacza 7,1 mln nowych konsumentów.
Wyniki badań konsumpcji 2020-2025
Badania wspierają proces budowania konsumpcji i świadomości roli warzyw, owoców i ich przetworów, w codziennym odżywianiu.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl
Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, V edycja”. Badania są realizowane przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw






