Kryzys na Morzu Czerwonym utrudnia eksport polskich jabłek do Azji i na Bliski Wschód
LVMG Grupa odczuwa skutki kryzysu żeglugowego na Morzu Czerwonym, który utrudnia transport polskich jabłek do Azji i na Bliski Wschód. „Popyt ze strony tych regionów wzrósł znacząco po Nowym Roku, ale znalezienie odpowiedniego transportu okazało się wyzwaniem, co skutkowało utratą kilku potencjalnych transakcji” – mówi Aniruddh Ramesh z LVMG Grupa.
Sytuacja nie uległa poprawie, a wręcz się pogorszyła. Czas transportu wydłużył się, a statki wypływają z opóźnieniem. W związku z tym LVMG przyjęła strategię dywersyfikacji ryzyka i zakupu jabłek odpornych na długi transport. „Podjęliśmy działania, aby rozłożyć ryzyko na różnych przewoźników. Zaczęliśmy też ładować mniejsze ilości owoców i kupujemy je wyłącznie od sadowników, którzy gwarantują wysoką jakość i odporność na długi transport” – wyjaśnia Ramesh.
Dostępność jabłek jest obecnie ograniczona. „Na rynku jest mniej owoców dobrej jakości w porównaniu z zeszłym sezonem” – mówi Ramesh. Sezon eksportu Royal Gala do Indii zakończy się w przyszłym tygodniu, a Red Delicious wkrótce potem. Dostępność Red Jonaprince będzie utrzymana dłużej, ale Jonagold i Golden Delicious są w większych ilościach. Szampion również jest dostępny.
Pomimo problemów logistycznych LVMG liczy na pozytywny finał sezonu. „Nie będziemy ryzykować z owocami niskiej jakości, które nie nadają się do długich transportów” – mówi Ramesh. „Ogólnie rzecz biorąc, jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych wyników w tym sezonie, pomimo trudności logistycznych”.
Po zakończeniu sezonu jabłkowego LVMG skupi się na handlu owocami jagodowymi. „Z każdym sezonem zwiększamy naszą aktywność w zakresie świeżych borówek, zaopatrując zarówno rynek krajowy, jak i UE oraz rynki pozaunijne” – podsumowuje Ramesh.