w ,

To koniec tradycyjnych traktorów? Nowy elektryczny napęd 800 V dla maszyn rolniczych!

Nowy elektryczny napęd 800 V dla maszyn rolniczych. Rewolucja wchodzi do gospodarstw!

Podczas targów AGRITECHNICA 2025 firma Bosch Engineering GmbH zaprezentowała przełomowy elektryczny układ napędowy przeznaczony dla sektora rolniczego. Nowe rozwiązanie pracujące z napięciem 800 V zostało zaprojektowane tak, by zapewnić wysoką moc, kompaktowe wymiary i maksymalną efektywność — a przede wszystkim, by można je było montować zarówno w nowych, jak i już istniejących maszynach.

Moc 188 kW w kompaktowej obudowie. Montaż możliwy nawet w starszych konstrukcjach

Sercem systemu jest silnik elektryczny SMG230, współpracujący z wysokowydajnym falownikiem opartym na półprzewodnikach z węglika krzemu (SiC).

W idealnych warunkach jednostka zapewnia:

  • 188 kW mocy ciągłej,

  • ok. 250 Nm momentu obrotowego,

  • do 550 Nm momentu chwilowego.

Zastosowanie technologii 800 V umożliwiło zwiększenie gęstości mocy — silnik dostarcza aż 80 kW więcej niż porównywalne napędy 400 V przy tej samej masie.

Co ważne, dzięki kompaktowym wymiarom układ można montować również w maszynach zaprojektowanych pierwotnie pod napędy diesla, bez konieczności kosztownej przebudowy ramy czy komory silnika.

Dla kogo jest ten napęd? Od małych ładowarek po duże hybrydy

Bosch przewiduje dwie główne grupy zastosowań:

Napęd w pełni elektryczny – do małych i średnich maszyn:

• ładowarki,

• ciągniki komunalne,

• maszyny pomocnicze,

• roboty rolnicze.

Hybrydy – dla dużych maszyn rolniczych:

Silnik SMG230 może współpracować z silnikiem diesla, tworząc wydajny napęd hybrydowy o znacznie niższych kosztach eksploatacyjnych.

Według Bosch Engineering, elektryfikacja może znacząco obniżyć TCO (Total Cost of Ownership) maszyn w całym cyklu życia, szczególnie jeśli gospodarstwo korzysta z własnego taniego prądu — np. z biogazowni czy instalacji PV.

Ponad 99% sprawności. Technologia z motoryzacji trafia do rolnictwa

Falowniki oparte na półprzewodnikach SiC zapewniają ponad 99% sprawności, dzięki znacznie mniejszym stratom energii.

Cały system bezpieczeństwa i diagnostyki oparto na standardach znanych z wielkoseryjnej produkcji dla branży automotive, co zwiększa niezawodność w wymagającym środowisku pracy maszyn rolniczych.

Bosch Rexroth dokłada swoją cegiełkę – nowa skrzynia eGFV9120

Nowy napęd jest kompatybilny z opracowanymi przez Bosch Rexroth przekładniami dedykowanymi maszynom elektrycznym. Podczas targów po raz pierwszy zaprezentowano:

Silnik SMG230 z zamontowaną skrzynią eGFV9120 (układ współosiowy)

Dzięki ekosystemowi BODAS, Bosch oferuje również kompleksowe wsparcie w integracji napędu z maszynami rolniczymi – od projektowania po oprogramowanie.

Nowy kierunek w rozwoju rolnictwa?

Wprowadzenie układu 800 V to mocny sygnał, że elektryfikacja maszyn rolniczych przestaje być eksperymentem.

Bosch chce udowodnić, że:

  • elektryczne maszyny mogą być równie mocne jak spalinowe,

  • koszty eksploatacyjne mogą być znacząco niższe,

  • a modernizacja starszych maszyn jest realna i opłacalna.

opracowanie własne na podstawie informacji prasowej

UDOSTĘPNIJ

Szok w szkółkach! Sadownicy masowo odbierają drzewka – niektórych odmian już prawie nie ma! Sprawdziliśmy, co zostało!

Fabryka nielegalnych papierosów w gospodarstwie sadowniczym zlikwidowana przez CBŚP i Straż Graniczną [ VIDEO I FOTO ]