Ministerstwo Finansów, w odpowiedzi na wniosek Krajowej Rady Izb Rolniczych (KRIR) dotyczący zwolnienia pojazdów ciężarowych wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej z podatku od środków transportowych, przedstawiło swoje stanowisko. Pomimo podkreślanych przez KRIR ograniczeń inwestycyjnych dla rolników wynikających z obecnych obciążeń, resort finansów nie przewiduje wprowadzenia powszechnego, ustawowego zwolnienia.
KRIR argumentowała, że obecne obciążenia podatkowe znacząco ograniczają możliwości inwestycyjne rolników, którzy – w przeciwieństwie do podmiotów świadczących usługi transportowe – nie osiągają przychodów z przewozu towarów.
Charakter Podatku od Środków Transportowych
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że podatek od środków transportowych ma charakter majątkowy. Oznacza to, że jego obowiązek powstaje i istnieje niezależnie od uzyskiwania dochodów z tytułu użytkowania pojazdu. Podatek ten jest związany z samym faktem posiadania przedmiotu opodatkowania, czyli pojazdu wymienionego w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (upol).
Opodatkowaniu podlegają wyłącznie konkretne rodzaje środków transportowych, takie jak:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony,
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton,
- autobusy.
Warto podkreślić, że ciągniki rolnicze oraz przyczepy i naczepy (o dopuszczalnej masie całkowitej od 7 ton łącznie z pojazdem silnikowym), które są związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, nie podlegają podatkowi od środków transportowych.
Dochody Gmin a Zwolnienia Podatkowe
Ministerstwo przypomniało również, że wpływy z podatku od środków transportowych stanowią źródło dochodów własnych gmin. Środki te służą finansowaniu zadań gminy określonych w ustawie o samorządzie gminnym. Wprowadzenie nowego, ustawowego zwolnienia spowodowałoby ograniczenie wpływów i uszczuplenie dochodów jednostek samorządu terytorialnego, co stanowi istotną przeszkodę dla centralnego wprowadzenia ulg.
Lokalne Preferencje Możliwe
Mimo braku powszechnego zwolnienia ustawowego, Ministerstwo Finansów wskazuje, że gminy posiadają autonomię finansową i mogą samodzielnie kształtować politykę podatkową na swoim terenie. Rady gmin, w drodze uchwały, mogą wprowadzać inne niż określone w upol zwolnienia przedmiotowe z tego podatku. Dotyczy to na przykład samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 12 ton, które są wykorzystywane wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością rolniczą.
Ponadto, gminy mogą również różnicować stawki dla wspomnianych samochodów ciężarowych, na przykład ustalając niższą stawkę dla pojazdów wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej.
W świetle powyższych argumentów Ministerstwo Finansów nie przewiduje wprowadzania zwolnienia z podatku od środków transportowych w zakresie postulowanym przez KRIR na poziomie ogólnokrajowym. Rolnicy, którzy chcieliby skorzystać z ulg, powinni zatem szukać możliwości na poziomie lokalnym, zwracając się do swoich gmin.