w

SnapDragon – amerykańska odmiana jabłka trafia do polskich sadów

foto: www.freshplaza.com

W Polskich sadach pojawia się nowa, premium odmiana jabłek – SnapDragon, pochodząca ze Stanów Zjednoczonych. Za jej wprowadzeniem stoi firma Perfect Fruits Sp. z o.o. (Jankowski & Syn), która od ponad dekady testuje i selekcjonuje odmiany jabłoni pod kątem opłacalności produkcji i potencjału rynkowego.

Dziesięć lat poszukiwań odpowiedniej odmiany

Jak podkreśla Kamila Jankowska, właścicielka szkółki, droga do wprowadzenia SnapDragon na rynek europejski była długa i wymagała dużych nakładów pracy.
Firma przez wiele lat testowała odmiany pochodzące z europejskich programów hodowlanych, zakładając sady doświadczalne w Polsce i analizując ich zachowanie w lokalnych warunkach klimatycznych.

– Europejskie odmiany zapewniały dobre plony i potencjał eksportowy, jednak nie dawały możliwości wykonania kolejnego kroku w kierunku prawdziwie innowacyjnego smaku – wyjaśnia Jankowska. – Dzisiejszy konsument coraz częściej poszukuje produktu wyjątkowego, z segmentu premium.

Poszukiwania za oceanem

Brak przełomu smakowego w dostępnej genetyce europejskiej skłonił firmę do poszukiwań w Stanach Zjednoczonych. Tam uwagę zwróciła odmiana SnapDragon, wyhodowana przez prof. Susan Brown z Uniwersytetu Cornella, która – co ciekawe – ma polskie korzenie i bardzo dobrze rozumie preferencje smakowe konsumentów Europy Środkowej.

SnapDragon wyróżnia się:

  • bardzo wysoką chrupkością,

  • delikatną, harmonijną słodyczą,

  • atrakcyjnym wybarwieniem,

  • korzystnym i stabilnym terminem zbioru.

– To odmiana, która realnie wyróżnia się smakiem na tle obecnych na rynku jabłek – podkreśla Jankowska.

Od marketingu do produkcji

Wprowadzenie SnapDragon na rynek poprzedziły intensywne działania marketingowe. Dzięki nim odmiana zaczęła budzić zainteresowanie jeszcze zanim pojawiła się w większych wolumenach handlowych.

– Najpierw zbudowaliśmy popyt, teraz sukcesywnie go zaspokajamy – mówi Jankowska. – Od ubiegłego roku systematycznie zwiększamy powierzchnię nasadzeń. Tempo rozwoju będzie ściśle uzależnione od zapotrzebowania rynku.

Na obecnym etapie firma koncentruje się przede wszystkim na produkcji i stabilizacji jakości owoców.

Rynek premium i wyższa cena

SnapDragon nie jest odmianą masową. Docelowo ma trafiać na świadome, dojrzałe rynki, gdzie konsumenci są gotowi zapłacić więcej za jakość i wyjątkowy smak.
Większość produkcji pozostanie w Polsce, jednak pierwsze partie owoców trafiły już na eksport – m.in. do Skandynawii. Pierwszym krajem, który miał okazję spróbować SnapDragon, była Szwecja.

Cena detaliczna jabłek SnapDragon ma być niemal dwukrotnie wyższa od standardowych odmian dostępnych w polskich supermarketach.

– Trzeba pamiętać, że jabłka w Polsce są relatywnie tanie na tle innych krajów Europy – zaznacza Jankowska.

To dopiero początek

Firma Perfect Fruits zapowiada, że SnapDragon to dopiero pierwszy krok w szerszej strategii wprowadzania na rynek europejski nowych, zagranicznych odmian jabłek.

– W naszych sadach testujemy już kolejne, bardzo interesujące odmiany. Schemat pozostanie ten sam: najpierw marketing i budowanie zainteresowania, a następnie pojawienie się produktu na półce sklepowej – podsumowuje Jankowska.

źródło: www.freshplaza.com

UDOSTĘPNIJ

380 tysięcy krzewów to za mało… obsadzają kolejne 100 hektarów borówki!

Popyt na polskie jabłka Gala rośnie z miesiąca na miesiąc