Rząd planuje wydłużyć termin na przekazywanie informacji o pomocy publicznej
26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy (UD330) dotyczący zmian w zakresie mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła. Jednym z głównych założeń projektu jest ponowne wydłużenie terminu dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które korzystają w 2024 r. z ceny maksymalnej energii. Chodzi o czas na przekazanie sprzedawcom energii informacji o otrzymanej pomocy publicznej lub pomocy de minimis.
Obecnie obowiązujący termin – 30 czerwca 2025 r. – okazał się niewystarczający, mimo wcześniejszego przedłużenia. Z tego powodu projekt zakłada przesunięcie granicznej daty na 30 czerwca 2026 r., co ma umożliwić przedsiębiorcom realne uzupełnienie dokumentów.
Nowe przepisy uwzględniają także możliwość korekty błędów
W projekcie znalazły się dodatkowe rozwiązania ważne dla przedsiębiorców. Dzięki autopoprawce Ministerstwa Energii, wydłużony termin do 30 czerwca 2026 r. obejmie nie tylko samo złożenie informacji, lecz również korekty wcześniej przekazanych danych. Obejmuje to poprawienie błędów pisarskich, omyłek rachunkowych czy innych braków formalnych, które mogły wpłynąć na ustalenie prawa do skorzystania z pomocy publicznej lub de minimis.
Co istotne – korekcie mają podlegać także te oświadczenia, w których z powodu błędów systemowych lub formularzowych pomoc de minimis nie została udzielona mimo spełnienia warunków.
Według zapowiedzi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, nowe przepisy mają wejść w życie jeszcze w tym roku.
Reklamacja do PGE kluczowym krokiem
W obecnej sytuacji, zanim prace legislacyjne nad nowymi przepisami zostaną zakończone, przedsiębiorcy – w tym rolnicy – powinni w pierwszej kolejności złożyć reklamację do PGE. W piśmie warto powołać się na planowane wydłużenie terminu na przekazywanie informacji o pomocy publicznej oraz korekt takich dokumentów do 30 czerwca 2026 r.. Podkreślenie, że termin ten ulegnie wydłużeniu, wskazuje na brak podstaw do naliczania przez PGE odsetek za rzekome opóźnienia w płatnościach.
W reklamacji można również zawnioskować o skorygowanie wystawionych faktur. Uzasadnieniem jest fakt, że wielu przedsiębiorców wypełniało oświadczenia zgodnie z instrukcjami przekazywanymi przez pracowników PGE, a jednocześnie nie zostali oni wcześniej poinformowani o ewentualnych błędach, które mogły wpłynąć na naliczenie odsetek. W przypadku dalszych sporów istnieje także możliwość skierowania sprawy do Rzecznika.
Dlaczego reklamacja jest teraz tak ważna?
Z uwagi na to, że projekt ustawy w razie uchwalenia rozwiąże sporne kwestie, przedsiębiorcy powinni zadbać o ochronę swoich interesów jeszcze przed jego wejściem w życie. Złożenie reklamacji:
-
pozwala zakwestionować naliczone odsetki,
-
dokumentuje, że przedsiębiorca działał w dobrej wierze,
-
wskazuje, że wkrótce termin ustawowy zostanie legalnie przedłużony,
-
daje szansę na uzyskanie korekty faktur.
Do czasu uchwalenia przepisów warto więc monitorować postęp prac nad projektem i podejmować działania zabezpieczające – przede wszystkim składać reklamacje z powołaniem się na planowane zmiany.






