Światowa Organizacja Zdrowia, Instytut Żywności i Żywienia, Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, rekomendują aby warzywa i owoce stanowiły dziś już połowę tego, co jemy. Potencjał stanowi użyteczność tej rekomendacji. 50% jest czytelniejsze niż 5 porcji. Połowa jest tak prosta, że daje szansę na skokowy wzrost świadomości roli warzyw i owoców w naszej diecie.
Piramidę Żywności i Żywienia ludzie postrzegają przez pryzmat szkoły, przypominają, że wtedy uczyli się o niej. Wiedzą, że piramida ewoluuje, ale generalnie jest dla ludzi tajemnicza. Działa deprymująco, ponieważ wydaje się prosta w interpretacji, a taka nie jest
– mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” pokazały słabości dotychczasowego sposobu prezentacji zaleceń żywieniowych. Na tle Piramidy Żywności i Żywienia, Talerz jest prosty, praktyczny i powszechny. Każdy Polak ma go w ręce 2-3 razy dziennie. Oto mamy symbol, który Polacy widzą 100 mln razy dziennie
– mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.
Podsumowując: nie można udawać, że owoce wrysowane w „talerze żywieniowe” zostaną zauważone. To nie ma pokrycia w codziennym życiu. Takie podejście nie poprawi poziomu ich konsumpcji i za jakiś czas podważy praktyczność talerza. Dodanie owoców tuż przy talerzu, ułatwi prezentacje takich ofert jak: jedno jabłko codziennie, filiżanka owoców jagodowych codziennie czy szklanka soku codziennie
mówi Maciej Dolata, INSPIRE smarter branding.
Zdrowo mogą i powinni jeść wszyscy
Dwa aspekty współpracy z sektorem cieszą nas szczególnie. Pierwszy to wyjątkowość tego przedsięwzięcia. Sektor warzywno-owocowy jest niezwykle zróżnicowany, ale mimo tego udało się nam wszystkim stworzyć ciekawy, unifikujący język wizualny. Mamy identyfikację, która łączy nie pozbawiając różnic. Drugi aspekt to pozytywny wpływ na nawyki żywieniowe Polaków. Większa ilość warzyw i owoców to po prostu lepsze samopoczucie i zdrowie nas wszystkich
– mówi Mirosław Kliś, Studio Otwarte.
Niskie krajowe spożycie owoców i warzyw to jedna z podstawowych naszych wad żywieniowych. Jeżeli połowę tego co zjemy będą stanowiły warzywa i owoce to będzie to nasz wspólny sukces
mówi Michał Pruś, Zrzeszenie Producentów Papryki RP, członek Komisji Zarządzającej Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
– Cieszę się, że taka inicjatywa została podjęta. Mamy wypracowany projekt wspólnej promocji. Jest tutaj dokładnie to o co nam chodzi. Wszystkie branże są wygrane. Każdy skorzysta na tym, że zostanie zwiększone spożycie owoców i warzyw, organizacje, firmy, producenci, no ale przede wszystkim wygrani będą konsumenci. Jesteśmy częścią tego projektu, i jeśli się nam uda, wszystkim nam to wyjdzie na zdrowie – mówi Hubert Woźniak, Wiceprezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.