w

Nic więc dziwnego, że sok jabłkowy – zarówno zagęszczony, jak i niezagęszczony stał się wizytówką polskiego sadownictwa

Polska to kraj sokiem jabłkowym płynący. Jabłka są ulubionym owocem Polaków (aż 9 na 10 rodaków deklaruje ich regularne spożycie), a sok jabłkowy po raz kolejny znalazł się w top 3 naszych ulubionych smaków soków. Jabłka to także cenny surowiec dla naszego przemysłu przetwórczego – polskie soki jabłkowe, zarówno zagęszczone, jak i niezagęszczone to ważny towar eksportowy Polski. My Polacy także doceniamy nasze rodzime soki – wg ostatniego badania konsumenckiego zrealizowanego przez Stowarzyszenie KUPS, aż 73% respondentów deklaruje, że polskie pochodzenie produktu ma dla nich istotne znaczenie.

Europa pije polski sok

Według danych GUS, w 2024 roku polscy sadownicy zebrali ok. 3,4 mln ton jabłek, co ugruntowuje pozycję Polski jako lidera produkcji jabłek w Unii Europejskiej. Od 2013 roku zbiory nie spadają poniżej 3 mln ton rocznie (za wyjątkiem sezonu 2017). 50 do 70% rocznej polskiej produkcji trafia do przetwórstwa. Nic więc dziwnego, że sok jabłkowy – zarówno zagęszczony, jak i niezagęszczony stał się wizytówką polskiego sadownictwa i przemysłu spożywczego. Polska to ważny eksporter zagęszczonego soku jabłkowego – około 40% naszego eksportu trafia do Niemiec, a rosnące zainteresowanie sokiem NFC (not from concentrate) w Europie sprawia, że polski produkt zyskuje popularność także w Austrii i innych krajach UE.

Sok jabłkowy – produkt z polskim rodowodem

Trudno o produkt bardziej „nasz” niż sok jabłkowy. Wytwarzany z owoców pochodzących z polskich sadów (których w naszym kraju nie brakuje – ogromne sady jabłkowe znajdują się w woj. mazowieckim, małopolskim czy świętokrzyskim), przetwarzany w polskich zakładach, trafia na stoły zarówno w kraju, jak i za granicą. To przykład produktu o niskim stopniu przetworzenia i dużej wartości dodanej dla rodzimej gospodarki. 

Sok jabłkowy po raz kolejny znalazł się w top 3 najchętniej wybieranych smaków wśród polskich konsumentów. Jak wykazała najnowsza edycja badania konsumenckiego, realizowanego przez Stowarzyszenie KUPS, przy wyborze soku kierujemy się przede wszystkim smakiem, rodzajem, ceną i marką. Aż 57% kupujących deklaruje, że kluczowe są dla nich informacje zawarte na etykiecie – szczególnie te dotyczące witamin, pochodzenia produktu i wpływu na zdrowie. Co istotne, aż dla 73% konsumentów istotne jest, by produkt pochodził z Polski. A sok jabłkowy spełnia to kryterium doskonale!

Różnorodność, która smakuje i się opłaca

Polskie jabłka to nie tylko liczby, ale też smakowita różnorodność. Na krajowych uprawach królują takie odmiany jak Golden Delicious, Red Jonaprince, Idared, Szampion, Jonagold, Ligol czy Gala – idealne zarówno do bezpośredniego spożycia, jak i do produkcji soków. 

Jabłko to bez wątpienia najpopularniejszy owoc w Polsce. 9 na 10 Polaków regularnie je jabłka – podkreśla Barbara Groele, sekretarz generalna Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) – Tylko między styczniem a październikiem ubiegłego roku wartość naszego jabłkowego eksportu wyniosła ok 1,6 mld zł.  Polska plasuje się na drugim miejscu pod kątem eksportu jabłek w Unii Europejskiej – ustępujemy tu jedynie Włochom. Eksportujemy nie tylko świeże owoce, ale również ich przetwory – w sezonie 2023/24 wyeksportowano aż 249 tysięcy ton zagęszczonego soku jabłkowego. To pokazuje, jak duże znaczenie ma jabłko – i to na gałęzi, i w szklance – dla polskiego sektora rolno-spożywczego.

Polski sok jabłkowy to więcej niż produkt. To źródło składników odżywczych (m.in. potasu), smak spotkań przy rodzinnym stole i ważny filar krajowego przemysłu rolno-spożywczego . Dobry i polski. Dobry, bo polski.

 

informacja prasowa

UDOSTĘPNIJ

„Bomba wapniowo-borowa”: Gluco CaB od Ad Terram Polska – kluczowe wsparcie dla podziałów komórkowych!

Czy ta cała jakość jabłek, o której ciągle trąbią wszyscy, jest warta tylko 30 groszy?!