Najpopularniejszymi owocami jagodowymi marca były borówki (28%), truskawki (26%), czarna porzeczka i jej przetwory (25%). Wzrosło spożycie malin (25%) oraz aronii i jej przetworów (17%). Najpopularniejszymi owocami w marcu były jabłka i gruszki.
Badanie zrealizowano w dniach 11-16 marca 2022 r., na reprezentatywnej próbie 1002 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).
Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania ok. 20 gatunków owoców i warzyw w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.
Konsumpcja superowoców w marcu
Ponad jedna czwarta (28%) Polaków na początku marca jadła borówki. To o 5 p.p. więcej niż przed miesiącem i aż o 12 p.p. więcej niż w marcu 2020, kiedy rozpoczynano monitoring. To najwyższy wzrost wśród wszystkich owoców.
W marcu wzrosło spożycie truskawek z 24% do 26% oraz malin z 22% do 25%. Wzrosło również spożycie czarnej porzeczki i jej przetworów z 19% do 22%. O 1 p.p wzrosło także, do 17%, spożycie aronii i jej przetworów.
Wyniki deklaracji konsumpcji w marcu 2022 roku można odnieść do wyników sprzed 2 lat, kiedy to rozpoczęto comiesięczny monitoring konsumpcji. Najbardziej zyskały borówka, maliny, gruszki, truskawki i aronia i jej przetwory.
Patrząc na wyniki z marca 2020 roku, kiedy to KZGPOiW rozpoczynał monitoring konsumpcji, w ciągu ostatnich 2 lat najbardziej zyskały: borówka (aż 3/4 konsumentów), maliny (2/3), aronia i jej przetwory (ponad połowę konsumentów) oraz truskawki (blisko 1/3).
Konsumpcja owoców w marcu
Najpopularniejszym owocem w marcu były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków (89%, w lutym 90%).
Jabłka jedzone są najczęściej. 12% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 20% 4-5 razy w tygodniu.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw