Dane dotyczące światowego eksportu pokazują, że nadchodzący sezon będzie obfitował w wyzwania dla producentów jabłek. Polsce bardzo trudno będzie powalczyć o utrzymanie miejsc w czołówce eksporterów, dlatego warto śledzić światowe trendy w marketingu owoców oraz doskonale rozpoznawać potrzeby zagranicznych odbiorców.
Z analiz startupów w branży rolniczej ocenia się, że najbardziej obiecujące trendy w rozwoju innowacji na tym rynku będą wynikały technologicznych wprowadzenia do sadownictwa oprogramowania typu SAAS oraz lepszego, cyfrowego monitorowania i szacowania plonów, wdrożenia elektronicznych platform do zarządzania gospodarstwami, wykorzystania dronów i inteligentnych maszyn rolniczych jak również zastosowania technologii Internet of Things w rolnictwie.
SAAS, czyli z angielskiego „Software as a Service” umożliwia dystrybucję i korzystanie z oprogramowania przez internet. Użytkownik nie jest właścicielem oprogramowania, nie musi więc instalować go na swoim komputerze i nie zajmuje się jego serwisowaniem. Wszystkie obowiązki związane z aktualizacją, zarządzaniem i pomocą techniczną przez cały czas spoczywają na dostawcy usługi.
Z kolei Internet of Things koncepcja, wedle której jednoznacznie identyfikowalne przedmioty mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane za pośrednictwem instalacji elektrycznej inteligentnej KNX lub sieci komputerowej.
– „Na świecie maleje liczba rąk do pracy w sadownictwie, mimo starań producentów o poprawę warunków pracy. Ze względu na politykę przeciwdziałania marnotrawieniu żywności przez UE coraz więcej środków inwestowanych jest w technologie utrzymujące świeżość i przeciwdziałające procesowi starzenia się owoców w coraz bardziej naturalny sposób. Z drugiej strony pomimo rosnącej konkurencji ze strony krajów spoza UE w eksporcie jabłek Bruksela wciąż zaostrza przepisy dotyczące upraw ekologicznych i środków ochrony roślin. To powoduje, że produkcja sadownicza z roku na rok staje się coraz bardziej wymagająca i produktom z UE trudniej jest konkurować na rynku zewnętrznym.” – podkreślaArkadiusz Gaik, prezes Unii Owocowej
źródło: Unia Owocowa