W pierwszych 8 miesiącach bieżącego sezonu eksport polskich jabłek wyniósł 592 tys. ton i był o 2,3% niższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Spadek ten zrekompensowała wyższa cena, dzięki czemu wartość sprzedaży zagranicznej wzrosła o 26% r/r do 322 mln EUR.
Zmiana kierunku eksportu
Istotną zmianą w strukturze eksportu jest wyraźny wzrost sprzedaży na rynki unijne. Największym odbiorcą polskich jabłek stały się Niemcy (wzrost o 36% r/r), wyprzedzając dotychczasowego lidera – Egipt, do którego eksport spadł o blisko 40%. Sprzedaż wzrosła również m.in. do Francji (wzrost o 71%).
Sytuacja na rynku
Niższa atrakcyjność cenowa polskich jabłek na rynkach trzecich oraz wysokie ceny spowodowały spowolnienie tempa upłynniania zapasów. Na początku czerwca 2024 r. zapasy jabłek w Europie były o 7% wyższe niż rok temu, głównie ze względu na wyższe stany magazynowe we Francji i we Włoszech. W Polsce natomiast zapasy jabłek zmniejszyły się o 1,7% r/r.
Wysokie ceny w końcówce sezonu nie sprzyjały dalszym wzrostom. Przewiduje się, że tempo eksportu w kolejnych miesiącach będzie się utrzymywać na zbliżonym poziomie. Ostateczna wielkość eksportu za cały sezon 2023/24 będzie zależała od popytu na rynkach unijnych oraz od tempa upłynniania zapasów.
Źródło: Agro Nawigator 2/2024