Wśród najpopularniejszych gatunków października są jabłka, śliwki, gruszki, maliny i borówki. W porównaniu do październiku 2022 roku najbardziej wzrosło spożycie przetworów z aronii, czarnej porzeczki, minikiwi i jeżyn. W skali dwóch lat liczba konsumentów minikiwi podwoiła się i wyniosła 5,8 mln osób.
Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM – promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III etap”. Projekt jest realizowany przez Kantar.
Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Regularnie dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Dane dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl
Konsumpcja owoców w październiku
W październiku najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało aż 89% Polaków. To o 5 p.p. więcej niż we wrześniu. Jabłka jedzone są najczęściej. 9% Polaków jadło je codziennie, a kolejne 15%, aż 4-5 razy w tygodniu.
Na drugim miejscu wśród owoców znalazły się śliwki, które były jedzone przez 61% badanych. 56% Polaków jadło w październiku gruszki.
Nieco rzadziej jedzone były maliny (31%) oraz borówki (30%). Czarną porzeczkę spożywało 22% badanych, truskawki – 21%, jeżyny– 20%, aronię – 19%, a minikiwi – 18%.
Wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca odnotowały jabłka (o 5 p.p.), gruszki (o 5 p.p.), minikiwi (o 5 p.p.) i aronia (o 3 p.p.).
Wzrost liczby konsumentów owoców „październik do października”
W porównaniu do października 2022 wzrosło spożycie aronii i jej przetworów, czarnej porzeczki, minikiwi, jeżyn, truskawek, maliny i gruszki.
W porównaniu do października 2023 roku najbardziej wzrosło spożycie aronii i jej przetworów – z 15% do 19%. Oznacza to wzrost o blisko 1/3 (27%).
W liczbach bezwzględnych aronii przybyło +1,3 mln konsumentów. Dziś przetwory z aronii je już 6,2 mln osób. Porównywalnym wzrostem może pochwalić się czarna porzeczka i jej przetwory. Liczba konsumentów wynosi 7,1 mln, co oznacza o 1 mln więcej niż w październiku ur.
W skali dwóch lat 2021-2023 największym wzrostem „październik do października” mogą pochwalić się minikiwi oraz jeżyny (odpowiedni o 6 p.p i o 5 p.p.).
W przypadku minikiwi oznacza to realny wzrost liczby konsumentów o 1/2, w przypadku jeżyn 1/3. Przetworów z czarnej porzeczki o 1/10. 50% procentowy wzrost ilości konsumentów minikiwi oznacza 1,9 mln nowych konsumentów.
Minikiwi w październiku jadło 5,8 mln osób. 33% procentowy wzrost ilości konsumentów jeżyn oznacza 1,6 mln nowych konsumentów. Jeżyny w październiku jadło 6,5 mln osób.
W porównaniu do października 2020 roku najbardziej wzrosło spożycie minikiwi – z 10% do 18%. Oznacza to wzrost o 80%.
W skali trzech lat 2020-2023 „październik do października” wzrostem mogą pochwalić się także aronia j jej przetwory oraz borówki (odpowiedni o 36% i 30%).
Wyniki badań konsumpcji 2020-2023
Badania pomagają w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie.
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl
https://wczorajnatalerzu.pl
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw