w

Jakie odmiany jabłek najbardziej lubią jeść Polacy?

Odmiany jabłek, na które Polacy mają ochotę jesienią

Jedno jabłko dziennie jest zachętą do regularnej konsumpcji, ale kluczem do sukcesu jest atrakcyjność konkretnych odmian. Oto odmiany jabłek, po które Polacy mają ochotę sięgnąć w najbliższej przyszłości oraz analiza różnic tych deklaracji w kolejnych pokoleniach. Informacji dostarczył sondaż omnibusowy realizowany przez Kantar Polska, reprezentatywny dla populacji dorosłych Polaków w wieku 15+. 

  • Najpopularniejsze odmiany to Lobo (38%), Szampion (30%), Jonagold i Ligol (25%), Gala (22%) i Antonówka (20%).
  • 9 na 10 Polaków (88%) potrafi wskazać odmiany jabłek, na które ma ochotę. To poziom zbieżny z deklaracjami badanych iż „spożywało jabłka w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie”.
  • Tylko 5% osób odpowiedziała, że nie zna żadnej z popularnych odmian jabłka. W sumie jedynie 12% osób uchyliło się od wyboru odmiany jabłka, na którą ma ochotę.
  • Pokolenie Z wyróżnia się na tle innych pokoleń mniejszą znajomością odmian jabłek. 12% nie wie, 9% nie zna żadnej.
  • Pokolenie X wymienia w top10 Golden Delicious, pozostałe pokolenia rzadziej wskazywały tę odmianę
Konsumenci lubią różne odmiany jabłek. Dostępność wielu odmian sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie, dopasowując wybór do osobistych preferencji smakowych i kulinarnych. Każda z nich oferuje unikalny smak, teksturę i aromat. Oto odmiany jabłek, po które badani mieliby ochotę sięgnąć w najbliższej przyszłości.
KANTAR Październik 2024 (1).png
– Respondenci wymienili bardzo różne odmiany, po które chcieliby sięgnąć, różne pod względem pór roku, w których są dostępne. Wymieniane na pierwszym miejscu Lobo jest odmianą jesienną, nie zimową, co znaczy, że najlepiej smakuje w tym właśnie okresie, jesienią i wczesną zimą. Jest to też jedna z najstarszych odmian uprawianych w Polsce, stąd jej duża rozpoznawalność. Ale najstarsza z listy odmiana Golden Delicios, wskazana została tylko przez 8% respondentów. Najczęściej miłośnicy jabłek sięgnęliby po odmiany amerykańskie (Cortlanda, Jonagolda, Goldena i Idareda) oraz czeskie (Rubina, Szampiona i Topaza). Wśród wskazań znalazły się również odmiany polskie, tj. Alwa czy Ligol. Moda na pewne odmiany jabłek przemija. Zmieniają się smaki i potrzeby klientów – wyjaśnia dr Aleksandra Łakomiak, sadowniczka z Dolnego Śląska, członek TRSK, pracownik badawczo-dydaktyczny UE we Wrocławiu.

Odmiany

Lobo – lider zestawiania z deklaracjami na poziomie 38%. Lider w każdej grupie wiekowej. Odmiana wskazywana przez połowę mieszkańców Polski północnej (Pomorskie, Zachodniopomorskie) – 51% oraz wschodniej (warmińsko-mazurskie, Podlaskie, Lubelskie, Podkarpackie) – 48%. Preferowana przez kobiety (40/36) i osoby określające swoją sytuacje materialną jako przeciętną – „żyjemy oszczędnie” (40%). Na poziom deklaracji pewien wpływ ma fakt, że Lobo jest odmianą jesienną. Soczyste i aromatyczne jabłka o intensywnie czerwonym kolorze, postrzegane są jako idealne do spożycia na surowo i do przetworów. Lobo znane jest też z wytrzymałość na trudne warunki atmosferyczne, co także może być istotne wynikach badania realizowanego w końcówce tegorocznych zbiorów.
Szampion – vice-lider rankingu (30%). Odmiana wskazywana przez blisko połowę mieszkańców Polski północnej (woj. Pomorskie i Zachodniopomorskie) – 47%. Preferowana przez osoby określające swoją sytuacje materialną słowami „pieniędzy starcza tylko na podstawowe potrzeby” (40%). Słodko-kwaśne jabłka o chrupiącej konsystencji, popularne w Polsce ze względu na swoją uniwersalność.
Jonagold 25%. Odmiana preferowana przez osoby lepiej sytuowane – „pieniędzy starcza na wszystko” 31% vs. 25%) i przez kobiety (28% vs. 23%). Doskonale zbalansowane jabłka, łączące słodycz z lekką kwasowością, świetne zarówno do jedzenia, jak i do pieczenia.
Ligol 25%. Odmiana preferowana przez osoby lepiej sytuowane – „pieniędzy starcza na wszystko” (30%) i przez kobiety (28% vs. 22%). Odmiana o dużych, soczystych owocach, słodkich z delikatną kwasowością, idealna do długiego przechowywania. Odmiana postrzegana jako „polska”.
Gala 22%. Odmiana preferowana przez kobiety (25/19). Słodkie i chrupiące jabłka o atrakcyjnym, czerwonym wybarwieniu, doskonałe do jedzenia na surowo. Jak wyjaśnić niską pozycję gali wśród odmian, na które Polacy mieliby ochotę pod koniec października? Na pewno powszechnością w sklepach, może też postrzeganiem jako „odmiana zimowa”.
Antonówka 20%. Odmiana preferowana dziś przez osoby gorzej sytuowane – „pieniędzy starcza tylko na podstawowe potrzeby” – 37% (podobnie jak Pinova), najsłabiej wykształcone – 30% w grupie „podstawowe/gimnazjalne” (podobnie jak odmiany Idared i Elstar) oraz deklarujące „zły/bardzo zły” stan zdrowia – 44%. Także przez mężczyzn (21% vs. 19% wśród kobiet). Odmiana stara. Kwasowe jabłka o wyrazistym smaku, świetne do przetworów, szczególnie soków i dżemów.
Jabłka odmiany Cortland ma ochotę spróbować 15%. To odmiana nr 3 w centralnej Polsce (Łódzkie, Mazowieckie, Świętokrzyskie) – Lobo 42%, Szampion 31% i Cortland 29%. Częściej preferowane odmiany wśród konsumentów 40+. Podobnie jak kolejny w zestawieniu Rubin – 14%.
Wśród najpopularniejszych odmian są także Idaredi Gloster – po 10%, Golden Delicious – 8%, Piros – 5% i Red Deliciuos – 4%. W granicach błędu statystycznego znalazły się odmiany: Pinova, Alwa i Elstar – 3%, Red Boskoop i Fuji – 2%.
Polacy mają swoje ulubione odmiany i potrafią wskazać te, na które mają ochotę. 88% badanych spożywało jabłka w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie. Wyzwaniem jest częstotliwość tej konsumpcji. Średnia to jedno jabłko na tydzień.
Popularność odmian w kolejnych pokoleniach
Różne pokolenia mają różne preferencje smakowe. Kształtują je zmiany w kulturze kulinarnej i moda na zdrowe odżywianie. To zmienia preferencje konsumpcyjne, w tym te dotyczące produktów świeżych, warzyw, owoców i samych jabłek.
Każde kolejne z pokoleń ma swoje unikalne podejście do codziennego odżywiania i stylu życia. Oto preferencje odmianowe pokoleń BB (Baby Boomers), X, Y (Millenialsów) i pokolenia „Z”.
Pokolenie BB
Baby Boomers to osoby urodzone w latach 1946-1963, dziś mają od 61 do 78 lat.
Pokolenie BB preferują najpopularniejsze odmiany – Lobo 43% vs. 38% w całej populacji, Szampion – 36% vs. 30% i Jonagold – 28% vs. 25%. To pokolenie, które je dużo owoców i warzyw, i jest mniej skłonne do eksperymentowania np. z nowymi produktami lub dietami.
Osoby z tego pokolenia często prowadzą tradycyjny styl życia. Cenią sobie stabilność, wiele z nich dba o zdrowie, co przekłada się na ich wybory żywieniowe. Realizując zdrową i zrównoważoną dietę, często z większym naciskiem na potrawy gotowane w domu. Są przywiązani do klasycznych przepisów.
Pokolenie X
Pokolenie X – osoby urodzone w latach 1964-1980, dziś w wieku od 44 do 60 lat.
Najpopularniejsze odmiany Lobo 39% vs. 38% w całej populacji, Szampion – 30% vs. 30% oraz Ligol 31% vs. 25%.
To pokolenie charakteryzuje się większą niezależnością i elastycznością. Często łączą życie zawodowe z osobistym w sposób, który sprzyja aktywności fizycznej. Zwracają uwagę na zdrowe odżywianie, ale jednocześnie mają tendencję do korzystania z gotowych posiłków ze względu na, charakterystyczny dla tego pokolenia, brak czasu, prymat pracy. Starają się wprowadzać świeże owoce i warzywa do swojej diety, odkrywają żywność organiczną i/lub produkty lokalne.
Pokolenie Y
Pokolenie Y, tzw. Millenialsi, to osoby urodzone w latach 1981-1995, dziś w wieku od 29 do 43 lat.
Najpopularniejsze odmiany Lobo 39% vs. 38% w całej populacji, Szampion – 30% vs. 30% oraz Ligol 31% vs. 25%. Trzecia w kraju odmiana Jonagold jest tu nr 5 (21% vs. 25%).
Y-ki zorientowani są na zdrowie i wellness, często angażują się w różne formy aktywności fizycznej i są otwarci na nowości. Często eksperymentują z dietami roślinnymi i wegańskimi. Są świadomi wpływu żywności na środowisko i zdrowie. Konsumpcja świeżych produktów jest wysoka, z dużym zainteresowaniem świeżymi, lokalnymi produktami. Często korzystają z dostaw świeżych owoców i warzyw do domu.
Pokolenie Z
Pokolenie Z tworzą osoby urodzone w latach 1996-2009. Dziś znajdujące się w przedziale wieku od 15 do 28 lat.
Młodsze pokolenie wyróżnia się na tle innych mniejszą znajomością odmian jabłek. 12% nie wie, na co ma ochotę, 9% nie zna żadnej. Pokolenie X wymienia w top10 najbardziej pożądanych odmian Golden Delicious, pozostałe pokolenia rzadziej wskazywały tę odmianę.
Z-etki często korzystają z technologii i social mediów. Przykłada dużą wagę do autentyczności i etyki w zakupach. Preferują zdrowe opcje, są otwarci na różnorodne modele odżywiania i często poszukują szybkich, ale zdrowych rozwiązań żywieniowych. Konsumpcja świeżych produktów jest wysoka, z naciskiem na zdrowe przekąski. To pokolenie zainteresowane żywnością ekologicznie produkowaną i lokalnymi źródłami.

Młodsze pokolenia są bardziej zainteresowane produktami ekologicznymi i lokalnymi, co sprawia, że pewne odmiany zyskują w ich oczach. Do ewolucji gustów konsumentów przyczyniają się zmiany w stylu życia (moda na nowe kuchnie, gatunki i odmiany klubowe). Wpływ mają także zmiany technologiczne (np. dostęp do internetowych przepisów i informacji). Na pewno wiedząc więcej, producenci mają szansę kreować gusta każdego z omawianych pokoleń.

Badanie Kantar Polska zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) w dniach 11-16 październik 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (N=1015).

Badanie było realizowane w ramach projektu CORE TEAM. Zostało sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt ten realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

UDOSTĘPNIJ

Znamy maksymalne sumy ubezpieczeń upraw rolnych na 2025 r.

Ukraina dofinansowuje gospodarstwa sadownicze