w

Jak zmieniające się preferencje konsumentów wpływają na rynek owoców?

Na przestrzeni lat preferencje konsumentów niewątpliwie ulegają zmianom, m. in. z powodu coraz większej świadomości społecznej. Ten proces ma wpływ na różne rynki, w tym także na rynek owoców. Sprawia to, że producenci muszą także zmieniać metody produkcji, marketingu i sprzedaży wytwarzanych w swoich gospodarstwach owoców. Muszą brać pod uwagę rosnącą świadomość konsumentów odnośnie wpływu swoich wyborów na zdrowie i środowisko. To z kolei przekłada się na oczekiwania wobec jakości i pochodzenia owoców.

Rośnie zainteresowanie produktami ekologicznymi

W Europie, USA oraz innych rozwiniętych gospodarkach zauważalny jest trend wzrostu zainteresowania produktami ekologicznymi. Według raportu Research and Markets z 2023 roku, globalny rynek produktów ekologicznych ma rosnąć w tempie średniorocznym o 13%, a owoce ekologiczne stanowią ważny segment tego rynku. W raportach takich jak TheHartman Group’s Organic & Natural 2022 Report, aż 70% konsumentów w USA wskazuje, że kupują produkty ekologiczne głównie ze względu na zdrowotne korzyści związane z ich spożywaniem. Konsumenci postrzegają owoce ekologiczne jako „bardziej naturalne” i o wyższych walorach smakowych. Biorąc pod uwagę powyższe doniesienia z rynku konsumenckiego, rolnicy, w tym producenci owoców, muszą dostosować technologie produkcji do tych wymagań i potrzeb. Powinno to odzwierciedlać się, m.in. w zwiększaniu produkcji owoców ekologicznych. Produkcja ekologiczna ogranicza stosowanie syntetycznych środków ochrony roślin na korzyść wykorzystywania środków biologicznych, zwiększania bioróżnorodności i wzrostu liczebności populacji owadów pożytecznych. Inny sposób, który odpowiada aktualnym wymaganiom konsumentów to produkcja „zero pozostałości”.

W kwestii nawożenia ograniczana jest eutrofizacja środowiska przez ograniczenie, a nawet zaprzestanie stosowania syntetycznych nawozów a wprowadzanie produktów organicznych. Ma to także na celu poprawę jakości gleby przez zwiększenie zawartości próchnicy. Służą temu różnego rodzaju produkty zawierające naturalne substancje organiczne, m.in. kwasy humusowe.

Dbałość o środowisko

Badania konsumenckie przeprowadzone przez Nielsen w 2021 roku wykazały, że osoby w wieku 18–34 lata są świadome w zakresie ekologii i bardziej skłonne do wyboru produktów ekologicznych, w tym owoców. To wskazuje, że właśnie młodsze pokolenia konsumentów, szczególnie millenialsi i pokolenie Z, stanowi największą grupę nabywców owocówekologicznych. Osoby te poszukują nie tylko „zdrowszych” produktów, ale zwracają uwagę na sposób ich produkcji. Ich decyzje zakupowe mogą być napędzane troską także o planetę, dlatego będą zwracać uwagę na zrównoważone metody produkcji. W tym zakresie producenci owoców powinni dążyć do wprowadzenia w swoich gospodarstwach zasad integrowanej produkcji (IP). Stosowanie się do metodyk (IP) pozwoli na ograniczenie chemicznej ochrony na korzyść innych metod, a także pozwoli produkować owoce z poszanowaniem środowiska – zużywać mniej wody i dostosowywać dawki nawozów do potrzeb roślin. Wprowadzanie na pole (do sadu czy na plantację) tylko takich dawek, jakie wynikają z prowadzonych regularnie analiz gleby pozwalają ograniczyć zjawisko eutrofizacji, a także ograniczyć koszty produkcji. Ponadto warto zwrócić uwagę na wprowadzanie do uprawy odmian gatunków sadowniczych odpornych lub mniej podatnych na choroby, co sprawi, że możliwe będzie ograniczenie liczby zabiegów ochrony roślin przed najważniejszymi patogenami – sprawcami chorób.

Transparentność produkcji

Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że coraz częściej oczekują oni na opakowaniach nabywanych produktów, w tym na owocach, informacji na temat nie tylko pochodzenia, ale także stosowanych metod produkcji. Chcą mieć pewność, że kupowane i spożywane przez nich np. owoce zostały wyprodukowane z poszanowaniem środowiska, ale także bez użycia szkodliwych substancji chemicznych. W tym aspekcie także producenci muszą dostosować się do oczekiwań rynku i znakować odpowiednio swoje produkty. W Polsce oznaczenie produktów ekologicznych – zielony listek – jest już dość dobrze rozpoznawalne wśród konsumentów i cieszy się zaufaniem. Jest to jedna z metod wskazania konsumentom, które z produktów będą spełniały ich oczekiwania. Z drugiej zaś strony jest Integrowana Produkcja, której zasady także odpowiadają oczekiwaniom konsumentów i produkty z gospodarstw certyfikowanych IP gwarantują ich jakość i gwarantują produkcję z poszanowaniem środowiska naturalnego. Zagranicą, m.in. we Francji czy w Hiszpanii funkcjonuje dobrowolny system jakości „zero pozostałości”, który także jest gwarantem dla konsumenta bezpieczeństwa spożywanych owoców. Określone są w nim wszelkie normy dotyczące stosowania środków ochrony roślin i biostymulatorów, w taki sposób, aby gotowy do sprzedaży produkt nie miał pozostałości substancji czynnych ś.o.r.

Wygoda konsumentów i innowacje

Konsumenci, szczególnie młodsze pokolenia, żyjące w biegu, nie mają czasu na przygotowywanie posiłków. To sprawia, że preferują dania gotowe, produkty ready-to-eat, proste i jednocześnie wartościowe. Rynek owoców zyskuje na popularności dzięki gotowym produktom, jak krojone owoce, pakowane świeże zestawy owocowe, czy owoce suszone lub liofilizowane. Kolejna grupa produktów to smoothie czy soki tłoczone 100%, których rynek także rośnie. Konsumenci wybierają je coraz częściej wobec innych napojów. Są często lokowane w maszynach wendingowych, na stacjach benzynowych, w miejscach, gdzie konsumenci mają do nich łatwy dostęp. Zainteresowanie tymi produktami wzrosło, ponieważ odpowiadają one na potrzebę oszczędności czasu kupujących. Producenci owoców muszą dostosować swoje oferty, proponując nie tylko świeże owoce, ale również takie, które zostały przygotowane w sposób łatwy do spożycia. Może to wymagać inwestycji w maszyny do liofilizacji, suszenia czy tłoczenia soków. Producenci powinni poszukiwać rynków zbytu, które będą odpowiednio lokować owoce i ułatwiać dostęp do nich konsumentom.

Inne zagadnienie to także dbałość w środowisko w kwestii opakowań. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na sposób pakowania owoców i preferują te luzem lub w ekologicznych opakowaniach. W tym zakresie innowacjami są opakowania z materiałów do recyklingu, opakowania wielokrotnego użytku, jak np., plastikowe składane skrzynki na jabłka lub foliabiodegradowalna do pakowania bez tacki. Ten sposób przygotowania wymaga na przykład od producentów lub grup producentów, w których są zrzeszeni zakupu specjalistycznych maszyn pakujących do nowego rodzaju opakowań.

informacja prasowa

UDOSTĘPNIJ

Drastyczne obniżenie dopuszczalnych pozostałości acetamiprydu zagraża uprawom

Rolnicy domagają się wstrzymania transferu gruntów rolnych do spółek Skarbu Państwa