Wielkość handlu międzynarodowego jagodami (również mrożonymi) wyprzedziła wartość handlu jabłkami o całe 5,5% i osiągnęła 11 mld USD. – dane z 2017 roku.
Jabłka niestety tracą popularność na świecie jako produkt konsumencki, konkurencją są dla nich produkty bardziej wygodne do spożycia, takie jak zapakowane i gotowe do spożycia truskawki, borówka, malina czy jeżyny.
„…jagody, szczególnie dzięki aktywnemu rozwojowi produkcji borówki, stają się coraz bardziej modnymi produktami konsumpcji. Można je wygodnie pakować i są łatwe do jedzenia, bez konieczności przerywania pracy.
Jedyną wadą jagód w porównaniu do jabłka jest wysoka cena, ale ta wada nie jest zbyt ważna w rozwiniętych krajach świata, które stanowią lwią część konsumpcji, ponieważ % dochodów, które ludzie wydają na jedzenie w tym kraju, pozostaje bardzo niski ” – argumentuje ekspert.
Według szacunków EastFruit, globalny międzynarodowy handel jabłkami nie rośnie od około sześciu lat, a handel jagodami wzrósł średnio o 6,2%.
Według międzynarodowych ekspertów spożycie jagód w UE rośnie średnio o 8% rocznie.
Możemy obecnie zaobserwować aktywnie rozwijającą się produkcje wszystkich jagód, przede wszystkim borówek amerykańskich również eksport rośnie.
Źródło: east-fruit