Choć Brzeźno to jedno z mniejszych i mniej rozwiniętych miast w środkowej Słowacji, ceny owoców w tamtejszym Lidlu przyprawiają o zawrót głowy. Jarosław, sadownik z Polski, odwiedził lokalny sklep i podzielił się swoimi spostrzeżeniami z redakcją. Wnioski? Szokujące – nie tylko dla producentów, ale i dla konsumentów.
„Gruszka sprowadzana z Holandii kosztuje przeszło 2 euro, a jabłko Evelina – ponad 3 euro za kilogram! W Polsce sadownik za jabłko Gala dostaje ok. 2 złote i jest zadowolony – a to nawet nie 0,50 euro!” – pisze pan Jarosław.
Zamieszczone przez niego zdjęcia z półek sklepowych nie pozostawiają złudzeń – ceny są wysokie. Dla porównania:
-
Gruszki Konferencja (Holandia) – 2,69 €/kg
-
Gruszki Abate Fetel (Holandia) – 2,35 €/kg
-
Jabłka Evelina (Chile) – 3,19 €/kg
-
Jabłka Pink Lady (Chile) – 2,89 €/kg
-
Jabłka Cosmic Crisp (Włochy) – 2,69 €/kg
-
Jabłka Golden Delicious (Polska) – 1,59 €/kg
-
Jabłka Idared luzem (Polska) – 1,29 €/kg
Zadziwiający jest fakt, że jabłka importowane z dalekich zakątków świata – jak Chile – osiągają w Europie Środkowej ceny kilkukrotnie wyższe niż jabłka rodzimego pochodzenia w Polsce.
Polska jabłkiem stoi – ale czy to wykorzystujemy?
Jak zauważa pan Jarosław, Polska produkuje jabłka naprawdę wysokiej jakości – piękne, smaczne i różnorodne. Problemem jednak wciąż pozostaje ich promocja na rynkach zagranicznych.
„Produkujemy naprawdę piękne jabłka i trzeba zacząć je promować, bo nie tylko są piękne i smaczne, ale co więcej – inni od dawna to robią” – apeluje sadownik.
Na zachodzie Europy czy nawet w sąsiednich krajach ceny owoców, które my traktujemy jako podstawowe, są znacznie wyższe. To pokazuje potencjał eksportowy polskich sadów – o ile zaczniemy inwestować nie tylko w produkcję, ale i w marketing, logistykę oraz promocję marki „polskiego jabłka”.
Wnioski? Czas działać
Wpis sadownika to nie tylko subiektywna obserwacja, ale i realny apel środowiska producentów: Polska ma potencjał, ale musi przestać być tylko “tanim dostawcą”. Dobre jabłko ma swoją wartość – trzeba tylko umieć ją pokazać i sprzedać.














