w

Ilość konsumentów jabłek nie spada

Po raz kolejny nie zmalała ilość konsumentów jabłek i wzrosła ilość konsumentów wszystkich innych badanych gatunków owoców. W pierwszym jesiennym badaniu najwięcej Polaków zadeklarowało konsumpcję jabłek (88%), śliwek (64%), gruszek (57%), borówek (37%) i malin (36%). Rok do roku najbardziej zyskała śliwka. Najstabilniejsze wzrosty odnotowały borówka i malina. Październikowa konsumpcja minikiwi osiągnęła poziom 15% populacji, czyli 4,9 mln. konsumentów.

polska smakuje_pasek (1).jpg
Jesień zmienia smak owoców ale – co pokazują najnowsze badania – rośnie ilość konsumentów. Wskaźnik konsumpcji warzyw i owoców osiągną w październiku najwyższy miesięczny poziom od początku realizacji badań, czyli od 2020 roku. Podobnie Wskaźnik różnorodności spożycia– oddający fakt jedzenia co najmniej połowy badanych gatunków.

Konsumpcja owoców w październiku

W październiku najpopularniejszym spożywanym owocem są jabłka. W br. spożywało je 88% Polaków.
KANTAR Październik 2025 (19).jpg
Ilość konsumentów jabłek nie spada. W październiku br. było ich tyle samo co w październiku ub. roku – 28,5 mln (88% populacji 15+). Interpretując ten „remis” warto wziąć pod uwagę silny wieloletni trend spadkowy.
Na drugim miejscu znalazły się śliwki (64%), na trzecim gruszki (57%). na kolejnych. To dla każdego z tych gatunków wynik jest historycznym rekordem ilości konsumentów w październiku. Przetwory z czarnej porzeczki (18%) i aronii (17%) także miały konsumentów więcej niż przed rokiem. W ub. roku nie badano październikowej konsumpcji minikiwi. W tym roku zadeklarowało ją 15% Polaków, czyli 4,9 mln osób.

Wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca – września 2025 – zauważalny jest istotny wzrost spożycia jabłek (+9 p.p.).

Analiza spożywania owoców „rok do roku” wskazuje na rekordowe wzrosty spożycia śliwki i borówki. W liczbach bezwzględnych oznacza to, w przypadku śliwek – przybyło aż 4,5 mln (+14 p.p.) a borówek – 2,6 mln  (+8 p.p.) nowych konsumentów. W perspektywie ostatnich lat wzrost ilości konsumentów borówki jest stabilny.

Podobną serią wzrostów – od października 2020 do październik 2025 – mogą pochwalić się jeszcze maliny i truskawki.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, w przypadku maliny – poziom 11,7 mln w końcówce sezonu. W przypadku borówki – 12 mln konsumentów w październiku (miesiąc po zakończeniu polskiego sezonu).

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

UDOSTĘPNIJ

Rosnące zainteresowanie cięciem mechanicznym w sadach. Jakie są aktualne stawki usług?

Zaklinanie rzeczywistości sadowniczej – czy naprawdę nam pomaga?