w

Chcemy wzmacniać i jeszcze bardziej angażować fundusze w promocję naszych produktów – powiedział Stefan Krajewski

Dialog o usprawnieniu rozliczeń w funduszach promocji

W MRiRW odbyło się spotkanie poświęcone projektowi rozporządzenia zmieniającego zasady udzielania wsparcia z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych. W centrum dyskusji znalazły się postulaty branży dotyczące uproszczenia i usprawnienia systemu rozliczeń oraz ich większej przejrzystości.

By omówić projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi zmieniający zasady udzielania wsparcia finansowego z tych funduszy do wspólnego stołu zasiedli Stefan Krajewski minister rolnictwa i rozwoju wsi, Małgorzata Gromadzka wiceminister rolnictwa oraz przedstawiciele i członkowie funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.

– Chcemy wzmacniać i jeszcze bardziej angażować fundusze w promocję naszych produktów – powiedział Stefan Krajewski, otwierając spotkanie – potrzebujemy wspólnego projektu, który połączy fundusze promocji, KOWR i PAiH na rzecz międzynarodowej promocji polskiej żywności – dodał.

Minister zadeklarował również pełne wsparcie resortu dla środowisk branżowych. Zaznaczył, że dialog oraz otwartość na propozycje zmian są kluczowe dla poprawy funkcjonowania systemu funduszy promocji i usprawnienia procedur rozliczeniowych.

Propozycje branży

Głównym tematem dyskusji było wydłużenie okresu rozliczeń pomiędzy organizacjami branżowymi a Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR), co od dawna stanowi jeden z najpilniejszych postulatów zgłaszanych przez przedstawicieli funduszy.

Wiceminister Gromadzka podkreśliła, jak ważne jest przedstawienie przez organizacje  problemów i wskazywanie, czy mają one charakter prawny, czy wynikają z praktyki działania instytucji. Wiceminister zapewniła, że Ministerstwo jest gotowe do prac nad rozwiązaniami odpowiadającymi rzeczywistym potrzebom branży.

W trakcie dyskusji, organizacje branżowe przedstawiły szereg kluczowych problemów, wśród których znalazły się m.in.:

  • brak możliwości prefinansowania działań,
  • wydłużające się procedury i duża ilość dokumentacji,
  • niejednolita interpretacja dokumentów,
  • potrzeba większej transparentności finansowania działań i funkcjonowania komisji zarządzających funduszami,
  • wysokie opłaty administracyjne,
  • zasady reprezentatywności i wyłaniania członków komisji, które – zdaniem branży – powinny lepiej odzwierciedlać strukturę rynku,
  • konieczność weryfikacji regulacji i praktyk KOWR, by uprościć i usprawnić cały system.

Podsumowując dyskusję, wiceminister Gromadzka wskazała, że większość problemów wynika z praktyki działania instytucji wykonawczej, a nie z samych przepisów. Zapewniła, że resort aktywnie włączy się w proces naprawczy oraz dostosowanie regulacji do potrzeb organizacji branżowych. Zgłoszone podczas spotkania postulaty i rekomendacje posłużą dalszym pracom nad usprawnieniem systemu funduszy promocji produktów rolno-spożywczych.

O funduszach promocji

Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji produktów rolno-spożywczych.

Każdy fundusz jest zarządzany przez komisję zarządzającą składającą się z 9 członków (3 przetwórców produktów rolnych właściwych dla danego funduszu, 5 producentów oraz 1 przedstawiciela izb rolniczych). Kadencja członków komisji zarządzających trwa 4 lata.

Więcej o funduszach: https://www.gov.pl/web/kowr/fundusze-promocji

UDOSTĘPNIJ

Wypadek na A1 w Gliwicach: ciężarówka z odpadami owoców przewróciła się na pasie zieleni

Kiedy rozpocząć cięcie zimowe krzewów borówki?