W 2025 roku ruszył nowy ogólnopolski program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych – „NaszEauto”, finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Program ten obejmuje także rolników – zarówno tych prowadzących gospodarstwo jako osoby fizyczne, jak i tych działających w formie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG).
Poniżej przedstawiamy szczegółowe zasady uzyskania dotacji, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji rolników, różnic w formach prawnych oraz sposobu liczenia dochodu.
Zasady programu „NaszEauto” – podstawowe informacje
- Termin składania wniosków: od 3 lutego 2025 r. do 30 kwietnia 2026 r. (lub do wyczerpania środków).
- Budżet programu: 1,6 miliarda złotych.
- Organ prowadzący: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
- Forma wsparcia: bezzwrotna dotacja, zwolniona z podatku dochodowego.
- Przedmiot dotacji: nowy samochód osobowy (kategoria M1), wyłącznie elektryczny (BEV).
- Cena pojazdu netto: maksymalnie 225 000 zł (brutto ok. 276 750 zł).
- Wymagania: pojazd musi być zarejestrowany w Polsce i użytkowany co najmniej 2 lata od momentu udzielenia wsparcia.
Kto może skorzystać?
Program „NaszEauto” skierowany jest do:
- Osób fizycznych (w tym także rolników nieprowadzących działalności),
- Osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (w tym również rolników – pod pewnymi warunkami),
na zakup/leasing/wynajem długoterminowy nowych aut elektrycznych. Przez nowy pojazd elektryczny należy rozumieć pojazd fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany oraz jego przebieg nie jest większy niż 6 000 km.
Rolnik jako beneficjent – kto może, a kto nie?
- Rolnik jako osoba fizyczna (bez JDG)
Rolnik, który nie prowadzi działalności gospodarczej, może skorzystać z dotacji jako osoba fizyczna. W tym przypadku można uzyskać 18 750 zł dotacji oraz dodatkowo:
- premię za niski dochód (11 250 zł),
- premię za zezłomowanie starego pojazdu (10 000 zł),
W przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny podstawa wynosi 30 000 zł oraz dodatkowo:
- premię za niski dochód (5 000 zł),
- premię za zezłomowanie starego pojazdu (5 000 zł).
W obu przypadkach maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 000 zł.
- Rolnik prowadzący JDG (działalność gospodarcza)
Rolnik, który zarejestrował działalność gospodarczą (JDG) i wykorzystuje samochód w tej działalności (np. przetwórstwo, agroturystyka, usługi transportowe), może uzyskać:
- bazową dotację w wysokości 30 000 zł,
- +10 000 zł za zezłomowanie starego auta.
Nie przysługują mu jednak:
- ulga za niski dochód,
- ulga z tytułu Karty Dużej Rodziny.
Uwaga: działalność typowo rolnicza (prowadzenie upraw, hodowli) nie kwalifikuje się jako JDG – tylko dodatkowa działalność wpisana do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Aby rolnik został uznany za JDG obok produkcji podstawowej produktów rolnych musi prowadzić także inną działalność, np. przetwarzanie produktów rolnych, w ramach której będą wykorzystywać zakupiony pojazd. Wówczas jest uprawniony do uzyskania wsparcia. Do wsparcia nie kwalifikują się osoby wykorzystujące pojazd do prowadzenia działalności w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
Jak liczy się dochód do programu „NaszEauto”?
Wielkość dotacji dla osób fizycznych jest zależna od rocznego dochodu, który nie może przekroczyć 135 000 zł rocznie (brutto) dla wnioskodawcy. W przypadku rolników (osób fizycznych bez JDG) dochód roczny z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego ustalany jest na podstawie ha przeliczeniowych, przyjmując, że z 1 ha przeliczeniowego uzyskuje się dochód roczny w wysokości dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie ustawy o podatku rolnym, obowiązującego na dzień złożenia wniosku o wsparcie (obecnie dochód z 2023 roku – 5451 zł, stawka za 2024 będzie opublikowane we wrześniu). Dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego, stanowi iloczyn liczby ha przeliczeniowych (własnych i dzierżawionych na wskazanych zasadach) oraz stawki przeciętnego dochodu z indywidualnego gospodarstwa rolnego w danym roku.
Należy rozliczać liczbę ha przeliczeniowych (użytki rolne) własnych i dzierżawionych z roku kalendarzowego poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie, określoną na podstawie:
- zaświadczenia właściwego organu gminy o wielkości powierzchni gospodarstwa rolnego lub
- nakazu płatniczego w sprawie podatku rolnego i leśnego wystawionego przez właściwy organ gminy,
- umowy/ów dzierżawy (jeśli dotyczy).
W przypadku gdy gospodarstwo rolne objęte jest małżeńską ustawową wspólnością majątkową liczbę ha przeliczeniowych, dla potrzeb wyliczenia dochodu w ramach Programu, dzieli się na pół.
Przykład:
Wnioskodawca ma 10 ha przeliczeniowych, przeciętny dochód z ha podany przez GUS w 2024 roku za 2023 rok wynosił 5 451 zł. Wartość dochodu rocznego wyniesie 54 510 zł (10 ha x 5 451 zł).
Przykład wyliczenia dotacji dla rolnika
Przykład 1: Rolnik jako osoba fizyczna (z KDR i niskim dochodem)
- Ma 10 ha przeliczeniowych = 39 600 zł dochodu
- Ma Kartę Dużej Rodziny
- Zezłomował stare auto
- Cena samochodu: 220 000 zł netto
Dotacja:
- 30 000 zł (podstawowa – KDR)
- +5 000 zł (za niskie dochody – dla KDR)
- +5 000 zł (za zezłomowanie – dla KDR)
- RAZEM: 40 000 zł (maksymalna dostępna dotacja)
Przykład 2: Rolnik jako JDG (prowadzi np. agroturystykę)
- JDG wpisana do CEIDG
- Auto użytkowane w działalności
- Zezłomował stare auto
Dotacja:
- 30 000 zł (podstawowa – JDG)
- +10 000 zł (za zezłomowanie – JDG)
- RAZEM: 40 000 zł
Uwaga:
W przypadku osób fizycznych trzeba pamiętać, że dotacja liczona jest od kwoty netto. Ma to szczególne znaczenie przy korzystaniu z leasingu/najmu długoterminowego. Wpłata początkowa liczona jest wtedy w kwocie brutto i dla uzyskania dotacji w pełnej oczekiwanej wysokości trzeba o tym pamiętać:
Przykład:
Jeżeli chcę skorzystać z najmu samochodu i uzyskać dotację w kwocie np. 30 000 zł, to moja wpłata początkowa musi wynieść minimalnie 30 000 zł + 23% VAT, czyli 36 900 zł. Te 6 900 zł to dodatkowy koszt, który trzeba niestety ponieść z własnej kieszeni. Sytuację tą trzeba wziąć pod uwagę decydując się na najem. Kwestię najmu opiszemy bardziej szczegółowo w dalszej części artykułu.
Jak złożyć wniosek – krok po kroku
- Kup nowy samochód elektryczny (BEV), spełniający kryteria programu.
- Zarejestruj pojazd na siebie (osoba fizyczna) lub na JDG.
- Zbierz wymagane dokumenty:
- faktura zakupu/leasingu,
- potwierdzenie rejestracji pojazdu,
- opłacenie OC i AC,
- zaświadczenie o zezłomowaniu auta (jeśli dotyczy),
- oświadczenie o dochodach (jeśli korzystasz z premii za niski dochód),
- kopia Karty Dużej Rodziny (jeśli dotyczy).
- Złóż wniosek online przez Generator Wniosków Dotacyjnych (GWD) na stronie www.naszeeauto.pl.
- Oczekuj na weryfikację i przelew dotacji.
Gdzie uzyskać więcej informacji?
W przypadku wątpliwości dotyczących zasad programu „NaszEauto”, wymaganych dokumentów, sytuacji rolników lub sposobu składania wniosku, można skontaktować się z:
Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW):
- INFOLINIA programu NaszEauto: 22 45 95 990, czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:30–15:30
- Kontakt mailowy (dla pytań technicznych lub indywidualnych spraw): naszeeauto@nfosigw.gov.pl
- Strony internetowe:
- https://naszeeauto.pl – oficjalny portal programu (formularze, dokumentacja, najczęstsze pytania)
- https://www.gov.pl/web/nfosigw – dział Elektromobilność / Programy wsparcia
- https://gwd.nfosigw.gov.pl – Generator Wniosków Dotacyjnych (składanie wniosków online).
Najem długoterminowy samochodu elektrycznego – co to znaczy?
Najem długoterminowy to forma użytkowania samochodu polegająca na:
- podpisaniu umowy z firmą leasingową lub finansową (np. na 2–3 lata),
- opłacie wstępnej (tzw. wkład własny),
- comiesięcznych ratach za użytkowanie auta,
- zwrocie auta po zakończeniu umowy (lub wykupie – opcjonalnie).
W programie „NaszEauto” możliwe jest otrzymanie dotacji przy najmie długoterminowym, o ile:
- umowa trwa minimum 2 lata,
- umowa najmu zawiera warunki zgodne z regulaminem programu,
- pojazd ma wartość netto do 225 000 zł i jest nowy.
Zalety najmu długoterminowego – dlaczego warto rozważyć?
- Możliwość „przetestowania” pojazdu przez 2–3 lata bez zobowiązań na stałe
- Brak ryzyka spadku wartości auta (nie kupujesz go na własność)
- Możliwość jazdy nowym pojazdem co kilka lat
- Raty mogą zawierać dodatkowe usługi (OC, AC, przeglądy, opony, assistance)
- W przypadku JDG – raty można wliczyć w koszty + odliczyć VAT
- Łatwiejsze planowanie budżetu (stałe, przewidywalne opłaty)
Na co uważać przy najmie – szczególnie jako osoba fizyczna?
- Dotacja odnosi się do wartości netto auta, a nie do kwoty brutto (czyli nie obejmuje VAT)
- Osoba fizyczna nie może odzyskać VAT, więc musi go pokryć z własnej kieszeni
- Wysokość wkładu własnego (opłaty wstępnej) musi uwzględniać dotację + VAT, więc trzeba dopłacić różnicę
- Umowę trzeba zawrzeć na co najmniej 24 miesiące – wcześniejsze rozwiązanie oznacza zwrot dotacji
- Możliwa jest opłata końcowa przy zdawaniu samochodu za uszkodzenia przekraczające normalne zużycie (ocenia rzeczoznawca).
Przykład 1 – Najem długoterminowy dla osoby fizycznej
Możliwa do uzyskania dotacja z programu „NaszEauto”: 30 000 zł. Minimalna opłata wstępna brutto dla wykorzystania całej kwoty dotacji: 36 900 zł (30000 zł + 23% VAT). Realnie więc dotacja pokrywa tylko część opłaty wstępnej. Kwotę VAT 6900 zł trzeba zapłacić z własnej kieszeni.
Realnie dotacja pokrywa tylko część opłaty wstępnej. Kwotę VAT 6900 zł trzeba zapłacić z własnej kieszeni.
Przykład 2 – Najem długoterminowy jako JDG (z możliwością odliczenia VAT)
Możliwa do uzyskania dotacja z programu „NaszEauto”: 30 000 zł. Minimalna opłata wstępna brutto dla wykorzystania całej kwoty dotacji: 36 900 zł (30000 zł + 23% VAT). JDG może odliczyć VAT, czyli realnie cały jego wydatek netto będzie zwrócony z dotacji. Dzięki temu JDG realnie nie dopłaca do najmu z własnej kieszeni tak jak osoba fizyczna – i korzysta z pełnej wartości dotacji.
Jak mogą wyglądać raty w najmie?
Raty najmu różnią się w zależności od wartości samochodu, ale również od wyliczenia jego utraty wartości i zakresu usług firmy leasingowej. Warto sprawdzić kilka ofert bo może się okazać, że przy samochodach nawet o sporej różnicy wartości kwota raty będzie podobna. Kwotę opłaty początkowej najlepiej przyjąć tak, by jej kwota netto była równa dotacji jaką możemy otrzymać.
- Najprostsza i często najtańsza rata obejmująca tylko kwotę najmu:
- Użytkowanie pojazdu
- Bez usług dodatkowych – ale samemu wykupujesz OC, AC, przeglądy, itp.
- Rata rozszerzona mająca „wszystko w cenie”:
- Użytkowanie pojazdu
- OC + AC + NNW + assistance
- Serwis, przeglądy okresowe
- Opony zimowe, wymiany sezonowe
- Auto zastępcze
To rozwiązanie pozwala „jeździć i nie myśleć” – idealne dla testowania elektryka (EV).
Podsumowanie: najem długoterminowy z dotacją – dla kogo i kiedy warto?
| Cecha | Osoba fizyczna | JDG (działalność gospodarcza) |
| Dotacja netto | TAK | TAK |
| VAT w opłacie wstępnej | Trzeba pokryć z własnej kieszeni | Możliwość odliczenia VAT |
| Raty w kosztach | NIE | TAK – pełne koszty uzyskania przychodu |
| Ryzyko wcześniejszego zwrotu | TAK – trzeba oddać dotację | TAK – również obowiązuje zwrot |
| Polecany? | Jeśli nie chcesz kupować auta „na stałe” | Bardzo opłacalna forma użytkowania EV |
Opracowanie: Paweł Dopierała
źródło: wir.org.pl






