Odmiany jabłek, na które Polacy mają ochotę jesienią
Jedno jabłko dziennie jest zachętą do regularnej konsumpcji, ale kluczem do sukcesu jest atrakcyjność konkretnych odmian. Oto odmiany jabłek, po które Polacy mają ochotę sięgnąć w najbliższej przyszłości oraz analiza różnic tych deklaracji w kolejnych pokoleniach. Informacji dostarczył sondaż omnibusowy realizowany przez Kantar Polska, reprezentatywny dla populacji dorosłych Polaków w wieku 15+.
-
Najpopularniejsze odmiany to Lobo (38%), Szampion (30%), Jonagold i Ligol (25%), Gala (22%) i Antonówka (20%).
-
9 na 10 Polaków (88%) potrafi wskazać odmiany jabłek, na które ma ochotę. To poziom zbieżny z deklaracjami badanych iż „spożywało jabłka w ciągu tygodnia poprzedzającego badanie”.
-
Tylko 5% osób odpowiedziała, że nie zna żadnej z popularnych odmian jabłka. W sumie jedynie 12% osób uchyliło się od wyboru odmiany jabłka, na którą ma ochotę.
-
Pokolenie Z wyróżnia się na tle innych pokoleń mniejszą znajomością odmian jabłek. 12% nie wie, 9% nie zna żadnej.
-
Pokolenie X wymienia w top10 Golden Delicious, pozostałe pokolenia rzadziej wskazywały tę odmianę
Odmiany
Młodsze pokolenia są bardziej zainteresowane produktami ekologicznymi i lokalnymi, co sprawia, że pewne odmiany zyskują w ich oczach. Do ewolucji gustów konsumentów przyczyniają się zmiany w stylu życia (moda na nowe kuchnie, gatunki i odmiany klubowe). Wpływ mają także zmiany technologiczne (np. dostęp do internetowych przepisów i informacji). Na pewno wiedząc więcej, producenci mają szansę kreować gusta każdego z omawianych pokoleń.
Badanie Kantar Polska zostało zrealizowane metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) w dniach 11-16 październik 2024 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (N=1015).
Badanie było realizowane w ramach projektu CORE TEAM. Zostało sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Projekt ten realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.