w

Efekty prac Porozumienia Rolniczego. Czy coś się zmieni?

17 września 2019 r. miało miejsce podsumowanie efektów prac Porozumienia Rolniczego, w ramach którego 10 zespołów roboczych wypracowało ok. 180 zaleceń i rekomendacji dla rolnictwa, a które są teraz analizowane przez resort rolnictwa. W spotkaniu udział wziął Prezes KRIR Wiktor Szmulewicz oraz Wiceprezes Mirosław Borowski.

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi podziękował Prezesowi KRIR za podjęcie inicjatywy wspólnej pracy organizacji i związków zawodowych funkcjonujących w rolnictwie, podkreślając, że było to bardzo dobre forum dyskusyjne, miejsce wymiany poglądów i wypracowywania kierunków działań.

IMG 7789 IMG 7791

Główne efekty prac Porozumienia Rolniczego w podziale na Zespoły

Zespół ds. stabilizacji i wsparcia rynku owoców i warzyw

Członkowie Zespołu zwrócili uwagę na:

  • Zbyt długie terminy płatności za dostarczone owoce i warzywa
  • Doprecyzowanie  zapisów  związanych  z  umową  sprzedaży  owoców i warzyw
    W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi został przygotowany projekt ustawy o zmianie ustawy o organizacji niektórych rynków rolnych oraz ustawy  o  przeciwdziałaniu  nieuczciwemu  wykorzystywaniu  przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Projekt został przekazany 15 lipca 2019 r. do notyfikacji przez Komisję Europejską. KE ma miesiące na odpowiedź. Równolegle projekt ustawy wpłynął do Sejmu i czekamy na odpowiedź z KE, żeby dalej procedować.
  • Skuteczna ekspansja i efektywne konkurowanie owoców i warzyw, i ich przetworów na rynku (patriotyzm konsumencki, poszerzanie dostępu do rynków krajów trzecich, działania promocyjne)
  • Uproszczenie  procedur  związanych  z  zatrudnianiem  cudzoziemców w rolnictwie

Zespół ds. gospodarki wodą, zasobami i glebą

Członkowie Zespołu zwrócili uwagę na:

  • Stworzenie państwowego programu wspierającego działania mające na celu  zwiększenie  powierzchni  źródeł  wody  dla  rolnictwa  i  jego promowanie w mediach i w Ośrodkach Doradztwa Rolniczego
  • Przejęcie nadzoru nad spółkami wodnymi przez gminy oraz skuteczne egzekwowanie należności na rzecz spółek
    Kwestia przejęcia nadzoru nad spółkami wodnymi była planowana do wprowadzenia w ramach prac nad nową ustawą –Prawo wodne, jednak propozycja  ta  nie  została  zaakceptowana  przez  gminy.  Natomiast aktualnie na wniosek MRiRW Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zobowiązał się do doprecyzowania przepisów przy okazji najbliższej  nowelizacji  ustawy  Prawo  wodne  w  celu  skutecznego  egzekwowania  świadczeń  na  rzecz  spółek  wodnych,  a  także  w  celu poprawy nadzoru nad tymi organizacjami.
  • Promowanie i stwarzanie zachęt finansowych dla działań mających na celu zwiększenie materii organicznej w glebie

Zespół ds. infrastruktury obszarów wiejskich

Członkowie Zespołu zwrócili uwagę na:

  • Zapewnić  gminom wiejskim  i  miejsko –wiejskim środki  finansowe wspierające  inwestycje  z  zakresu gospodarki   wodno –ściekowej, umożliwiające osiągnięcie wskaźników pokrycia potrzeb w tym zakresie występujących na terenach miejskich
    W ramach prac nad nowym okresem programowania 2021-2027 Minister Rolnictwa  i  Rozwoju Wsi podkreśla potrzebę zapewnienia środków na dalszą  rozbudowę  systemów  wodociągowo –kanalizacyjnych    na obszarach wiejskich, aby zapewnić wszystkim mieszkańcom dostęp do odpowiedniej  infrastruktury.  Duży  nacisk  kładziony  jest  również  na inwestycje związane z zagospodarowaniem osadów ściekowych.
  • Zmienić przepisy określające parametry zjazdów z dróg publicznych na tereny nieruchomości rolnych, poprzez umożliwienie budowy zjazdów o 100 % szerszych niż szerokość drogi, z której następuje zjazd. Celem rekomendacji jest umożliwienie wykonania manewrów maszynami rolniczymi bez uszczerbku dla jezdni, zjazdu, jak i maszyny rolniczej.
  • Pilnie  zakończyć  prace  nad  nową  ustawą  o  planowaniu  i zagospodarowaniu  przestrzennym  uwzględniając  m.  in.  niżej przedstawione zalecenia:-wprowadzenie  instrumentów  przeciwdziałających  sytuacjom konfliktowym w relacjach miedzy grupami mieszkańców, związanych z potencjalną  uciążliwością  produkcji  rolnej  wobec  otoczenia,  z poszanowaniem reguł technologicznych produkcji rolnej,-zapewnienie  możliwości  pozarolniczej  działalności  gospodarczej  na obszarach  wiejskich  na  warunkach  porównywalnych  z  obszarami miejskimi,  z  jednoczesnym  efektywnym  ograniczeniem  wykorzystywania na te cele gruntów o wysokich klasach bonitacyjnych

Zespół ds. biogospodarki

Członkowie Zespołu zwrócili uwagę na:

  • Utrzymanie możliwości wykorzystania surowców rolnych do produkcji bioenergii, w tym biopaliw transportowych i biometanu na różne cele
    Celem Zespołu jest szukanie rozwiązań, aby transfer wiedzy do praktyki był jak  najlepszy,  ale  również spowodowanie  większego  zainteresowania przedsiębiorców  i  stowarzyszeń  nowymi  możliwościami   w   zakresie biogospodarki i pogłębienie współpracy przedsiębiorców z rolnictwem w tym  zakresie. Rozwój biogospodarki to lepsze  wykorzystanie  biomasy w postaci    surowców  z  rolnictwa i  opadów  z przetwórstwa  rolno-spożywczego, a przez to wypełnienie pewnych nisz, które mogą dać rolnikom dywersyfikację  dochodów.  Na  chwilę  obecną wypracowane wnioski mają bardzo ogólny charakter i wymagają dalszych prac zespołu.
  • Należy  kontynuować  działania  lub  podejmować  nowe  związane  z zachowaniem produktywności gleb i utrzymaniem  wysokiego  poziomu produktywności roślin w związku z przewidywanym rosnącym popytem na biomasę przeznaczoną na cele nieżywnościowe.  W  tym  zakresie należy wspierać działania dotyczące dostosowania produkcji rolnej do zmian klimatycznych, np.: doskonalenie odmianowe ukierunkowane na zwiększenie  odporności  na  negatywne  czynniki  ograniczające efektywność ekonomiczną produkcji rolnej (susza, mróz, patogeny) czy optymalizację  procesów  wykorzystania  dostarczanych  roślinom składników pokarmowych (formulacja, dawkowanie)
  • Zwiększenie  efektywności  zagospodarowania  surowców  rolniczych i surowców z przemysłu rolno-spożywczego (kaskadowe wykorzystanie biomasy)     poprzez opracowywanie  i  wdrożenie  innowacyjnych produktów, tj. bionawozy, biowęgiel, biostymulatory jako alternatywa dla środków chemicznych i syntetycznych

Zespół ds. wysokiej jakości żywności

Członkowie Zespołu zwrócili uwagę na:

  • Żywność wysokiej jakości -krajowe i unijne systemy jakości żywności
    Konsumenci oczekują żywności wysokiej jakości, bezpiecznej, bogatej w składniki odżywcze i zdrowotne, wytworzonej specyficznymi metodami produkcji rolnej, w szczególności w odniesieniu do identyfikowalności, autentyczności,  dobrostanu  zwierząt,  poszanowaniu  środowiska  oraz zrównoważonego charakteru. Systemy jakości żywności są gwarancją żywności spełniającej ww. oczekiwania, dlatego też istotnym jest aby ukierunkować interwencje Planu strategicznego  WPR  po  2020  roku  na wsparcie  rozwoju  żywności  wysokiej  jakości  oraz  rozwiązań umożliwiających śledzenie produktów w łańcuchu dostaw.
  • Bezpieczeństwo  i  jakość- uporządkować  system  prawny  dotyczący kontroli żywności MRiRW opracowało projekt ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw.
    Celem nowelizowanej ustawy jest skonsolidowanie nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych przez powierzenie  wszystkich kompetencji  w  tym obszarze  Inspekcji  Jakości  Handlowej  Artykułów Rolno-Spożywczych. Regulacja  ta  jest  korzystna  dla  konsumentów,  bo  przyczyni  się  do zwiększenia  efektywności  kontroli  artykułów  rolno-spożywczych  w obszarze  jakości  handlowej  oraz  skuteczniejszego  eliminowania nieuczciwych praktyk w handlu nią (np. fałszowania żywności).
  • Jasny  przekaz  dotyczący  polskiej  żywności –promocja  wśród konsumentów oznaczenia Produkt polski i certyfikatów uznawanych przez MRiRW oraz notyfikowanych przez KE krajowych systemów jakości żywności

Źródło: MRiRW

UDOSTĘPNIJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Maliszewski: wstrzymajmy sprzedaż…

28 września Światowy Dzień Jabłka. Świętujemy w Warce.