w

10 ton moreli i nektaryn wysypanych pod sieciami sklepów

„W zeszłym tygodniu na półkach francuskich supermarketów znajdowało się 81% hiszpańskich brzoskwiń i nektaryn”

15 czerwca plantatorzy napełnili kilka kontenerów na śmieci owocami pestkowymi przed dwoma sklepami Intermarché w departamencie Pyrénées-Orientales. Dwie ciężarówki wyładowały przed wejściami do sklepów 10 ton moreli i nektaryn (nienadających się do spożycia). Ta związkowa akcja miała na celu potępienie nadmiernej obecności hiszpańskich produktów na półkach sklepowych w czasie, gdy francuska kampania trwa pełną parą.

„Istnieją dwa powody obecnego napięcia” – wyjaśnia Raphaël Martinez, dyrektor francuskiego filmu „Brzoskwinie i morele”. „Pierwszy jest związany z wczesnymi zbiorami, podczas których zbieramy bardzo duże ilości nektarynek. W ten weekend nasi hodowcy zebrali prawie 2000 ton, czyli to, co zwykle zbieramy na początku lipca”. Jednak choć wiele sieci handlowych przeszło już na pochodzenie francuskie, inne w dalszym ciągu oferują głównie produkty hiszpańskie. „Co tydzień przeprowadzamy ankietę w 200 sklepach i w zeszłym tygodniu 81% referencji na półkach nadal dotyczyło produktów hiszpańskich”. Jest to trudna sytuacja dla producentów, którzy obecnie borykają się z warunkami pogodowymi niezbyt sprzyjającymi konsumpcji i okresem „niezbyt korzystnym także pod względem komercyjnym”.

„Rok 2024 to początek roku”. W zeszłym roku, w połowie czerwca, zmiana pochodzenia jeszcze nie nastąpiła ze względu na niższą podaż i mniejszą liczbę hiszpańskich produktów na półkach.”

Obecny kontekst komercyjny jest w dalszym ciągu napięty, w ostatnich tygodniach w sklepach zaobserwowano mierne wyniki i pewną konkurencję między sieciami handlowymi. „Każdego tygodnia widzimy próby oferowania najniższych cen na rynku, niezależnie od jakości i wielkości owoców. Jest to dla nas trudne, ponieważ czujemy się, jakbyśmy grali w tenisa stołowego. Ale hodowcy rzadko mają coś do powiedzenia… ”- wyjaśnia Raphaël Martinez.

Wielkości moreli również rosną ze względu na tradycyjny szczyt sezonu, ale pozostają „przystępne cenowo i akceptowalne dla rynku, a promocje w całej Francji powinny z łatwością wchłonąć te ilości”.

Zdaniem związkowców, jeśli zmiana pochodzenia nie nastąpi w tym tygodniu, część plantatorów może zdecydować się na powtórzenie swoich działań przed sieciami supermarketów.

źródło: https://www.freshplaza.com/europe/article/9636538/last-week-french-supermarket-shelves-still-had-81-spanish-peaches-and-nectarines/

UDOSTĘPNIJ

Premie dla młodych rolników w ramach PS WPR 2023-2027: Rusza nabór wniosków!

Ceny borówek na rynkach hurtowych